KS kan ikke bestride tallene som viser at nesten én av fem som underviser i et norsk klasserom mangler lærerutdanning, mener Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal. Foto: Paul Amundsen.
KS velger de tallene som passer best for deres fortelling om virkeligheten. Men avslører samtidig sine manglende ambisjoner for skolen og elevene.
Publisert 02.09.2022Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Handal: - KS tåkelegger med tall
KS velger de tallene som passer best for deres fortelling om virkeligheten. Men avslører samtidig sine manglende ambisjoner for skolen og elevene.
KS fortsetter i VG søndag 28. august å tåkelegge tallgrunnlaget for lærerstreiken. For meg er det viktig å understreke at vi bruker de offisielle tallene for lønnsoppgjør som partene er enige om.
TBU-tallene er partenes eget kunnskapsgrunnlag. Disse dokumenterer lærernes dårlige lønnsutvikling, sammenliknet med andre kommunalt ansatte. KS velger å sammenlikne lærernes lønnsutvikling med tall som inkluderer lærernes lønnsutvikling. Da vil lærernes svake lønnsutvikling trekke ned snittet for hele gruppen, og det ser ut som lærernes lønnsutvikling er temmelig lik andre grupper. Dette er juks.
KS kan ikke bestride SSBs tall som viser at nesten én av fem som underviste i et norsk klasserom 1. november i fjor, manglet lærerutdanning. Men KS vil heller bruke GSI, som er egenrapporterte tall fra kommunene. GSI forteller hvordan lederne tror at kompetansen vil være i skoleåret, og teller med mange «lærere» som ikke har lærerutdanning men er ansatt på en unntaksformulering i loven.
Når KS sier at disse oppfyller «opplæringslovens krav til pedagogisk kompetanse», vet de godt at det er uklart hvordan unntaksbestemmelsen skal brukes. Dette er tema i arbeidet med ny opplæringslov, fordi opplæringslovutvalget har anerkjent at uklarheten er uheldig.
Med andre ord: KS velger de tallene som passer best for deres fortelling om virkeligheten. Men avslører samtidig sine manglende ambisjoner for skolen og elevene.