Slik jobber vi for en bedre videregående skole

Her ser du hva vi mener om flere sentrale saker i videregående opplæring.

Nei til for store klasser

Det er lett å tenke at elever i videregående skole er så voksne at de har godt utbytte av undervisningen selv om de går i store klasser/grupper. Men både elever, lærere og foreldre vet at det ikke stemmer.

Å sørge for at flest mulig norske ungdommer kommer gjennom videregående opplæring med studie- eller yrkeskompetanse er viktig. Det er mulig om vi er villige til å investere i fremtiden. Da trenger vi flere lærerutdannede lærere per elev!

Les mer: Nei til for store klasser (utdanningsforbundet.no)

Frafall i videregående opplæring

Frafall i videregående skole har vært stabilt i mange år, og det er størst på yrkesfag. Utdanningsforbundet ønsker flere læreplasser og et mer praktisk løp for alle elever.

Les mer: Frafall i videregående opplæring

Tett oppfølging av den enkelte elev

Selv om Utdanningsforbundet valgte å støtte innføringen av en fraværsgrense, har vi hele tiden vært tydelige på at fraværsgrensa bare utgjør en liten del av arbeidet for å redusere fravær og frafall i skolen.

Nærvær bør få større oppmerksomhet enn fravær, og skolene må arbeide forpliktende og ambisiøst med å motivere elevene til å møte opp til undervisningen. Tett oppfølging av den enkelte elev, og spesielt de som er i faresonen for å falle fra, bør være bærebjelken i dette arbeidet.