Slik jobber vi for en god videregående skole

Utdanningsforbundet er den klart største profesjonsorganisasjonen i videregående skole. Vi organiserer bredt og er derfor i en unik posisjon til å se utdanningssystemet i sammenheng.

Vi har dyktige tillitsvalgte og ansatte med spisskompetanse, som gjør at du som medlem kan få god støtte i alle saker. Det kan være alt fra faglige og juridiske spørsmål, til lønn, arbeidstid og arbeidsmiljø. Vi organiserer adjunkter, lektorer, ledere og rådgivere i både offentlige og private videregående skoler og i voksenopplæringen.

En viktig stemme for videregående

Utdanningsforbundet spiller en nøkkelrolle i å utvikle den videregående skolen i Norge. Vi arbeider målrettet med rammevilkårene som legger grunnlaget for skolen, inkludert læreplaner, lover, regler og nasjonale normer.

Vår politiske plattform, Vi utdanner Norge, gir retning for arbeidet vårt. Her finner du både overordnet utdanningspolitikk og konkrete saker som er relevante for hverdagen på arbeidsplassen din.

Her er noen av våre prioriteringer:

Flere lærerutdannede lærere

Vi trenger flere lærerutdannede lærere per elev – også i videregående skole. Det er lett å tenke at elever i videregående skole er så modne at de har godt utbytte av undervisningen selv om de går i store klasser/grupper. Men både elever, lærere og foreldre vet at det ikke stemmer, og at videregåendeelevene også trenger tett oppfølging. Å sørge for at flere  norske ungdommer oppnår kravene til studie- eller yrkeskompetanse er viktig. Det er mulig om vi er villige til å investere i fremtiden. Da trenger vi flere lærerutdannede lærere per elev!

Les mer: Nei til for store klasser

Frafall i videregående opplæring

Frafallet i videregående skole var stabilt i mange år, men andelen som fullfører og består har gått markant opp de siste årene. Frafallet er størst på yrkesfag. Utdanningsforbundet ønsker flere læreplasser og et mer praktisk løp for alle elever.

Les mer: Frafall i videregående opplæring

Tett oppfølging av den enkelte elev

Utdanningsforbundet støtter fraværsgrensa i videregående skole, men vi har vi hele tiden vært tydelige på at fraværsgrensa bare utgjør en liten del av arbeidet for å redusere fravær og frafall i skolen.

Nærvær bør få større oppmerksomhet enn fravær. Det er avgjørende for opplæringen at elevene er til stede i klasserommet, og skolene må stille tydelige krav om oppmøte. Samtidig må skolene arbeide forpliktende og ambisiøst for å sikre trivsel og motivasjon og sette av tilstrekkelige ressurser til tett oppfølging av elever som er i faresonen for å falle fra.   

God og forsvarlig vurdering

Vi mener at lærerprofesjonen må ha en sentral rolle i den videre utviklingen av vurderingsordninger. Sluttvurdering i skolen bør bestå av ulike vurderingsformer, der eksamen inngår som supplement til standpunktvurderingen.

Det er nødvendig å videreutvikle standpunktvurdering og eksamen, samt eventuelle andre former for sluttvurdering, slik at de samlet sett gir en helhetlig vurdering av eleven og utfyller hverandre på bedre vis enn i dag.

Utvikle et godt system for etter- og videreutdanning

Utdanningsforbundet mener at videreutdanning i hele yrkesløpet er et viktig bidrag for å styrke profesjonen. Nasjonale myndigheter skal legge til rette for videreutdanning som dekker bredden av fag- og kunnskapsområder, og som når alle profesjonsutøvere.

Etterutdanning skal være en rett og plikt for alle og ivareta nødvendig faglig oppdatering, både for den enkelte lærer og for kollegiet.

Bedre utstyr og læremidler

Utdanningsforbundet mener at lærerprofesjonen skal spille en sentral rolle i å velge ut og evaluere læremidler, læringsplattformer, skoleadministrative systemer og andre IT-systemer og pedagogiske programmer.

Alle elever må sikres tilgang til tilstrekkelige og oppdaterte læremidler i alle fag!

Gode lønns- og arbeidsvilkår

Vi mener at utdanning skal lønne seg, og jobber målbevisst for at lærerne skal få bedre lønn. Samtidig arbeider vi for å sikre at lærere har gode arbeidsvilkår, og en arbeidstidsavtale som gir tid og rom til å fokusere på elevenes læring og utvikling.

Les mer: Dette skal du tjene

Profesjonsutvikling, ledelse og etikk

En sterk lærerprofesjon er grunnlaget for en god skole. Vi legger stor vekt på god ledelse og profesjonsetisk praksis i skolen. Vi har utviklet Lærerprofesjonens etiske plattform for å løfte fram verdiene og ansvaret som ligger i rollen vår.

Ledere og lærere kommer fra samme profesjon, og trenger å se helheten sammen. Ledernes perspektiver er viktige i organisasjonens diskusjoner om best mulig politikk. Derfor mener vi at lærere og ledere bør være medlem av samme organisasjon.

Leder i videregående? Les mer: Ledere

Samarbeid og påvirkningsarbeid

Vi samarbeider med en rekke andre organisasjoner, som Unio og Education International, for å sikre en helhetlig skolepolitikk. Vi samarbeider også med andre lærarorganisasjoner i Norden gjennom Nordiska Lärarorganisationers Samråd (NLS).

Samtidig driver våre tillitsvalgte politisk påvirkningsarbeid, både sentralt og lokalt.

Bidrar til å utvikle fagene

I 2023 opprettet Utdanningsforbundet fagnettverk. F agnettverkene skal engasjere seg i innholdet i og utviklingen av fagene i skolen. I tillegg skal de gi organisasjonen innspill på aktuelle problemstillinger knyttet til de enkelte fagene, og bidra til å skape engasjement og diskusjoner blant medlemmer og tillitsvalgte i Utdanningsforbundet. Nettverkene består av lærere fra både grunnskole og videregående skole.

Les mer: Utdanningsforbundets fagnettverk

Støtte i hverdagen

Utdanningsforbundets kontaktforum for videregående opplæring og fagskole er en viktig ressurs som gir støtte til deg som medlem og til hele organisasjonen. Kontaktforaene skal bidra til å øke organisasjonens kompetanse om medlemsgruppene, og styrke dialogen mellom organisasjonsleddene og medlemmene.

Les mer: Kontaktforum videregående opplæring og fagskole

Sammen jobber vi for en god videregående skole!