Dette er reglene for arbeidstid og planleggingstid

Her finner du bestemmelsene som regulerer arbeidstid og planleggingstid i ulike tariffområder.

Barnehageloven definerer barnehagen som en pedagogisk virksomhet. Barnas rett til lek, læring og utvikling er betinget av at barnehagelærerne har mulighet og tid til å tilrettelegge og planlegge for barnas barnehagedag. Her finner du bestemmelsene som regulerer arbeidstid og planleggingstid i ulike tariffområder.

Tid til pedagogisk planlegging er en forutsetning for å oppfylle rammeplanens mandat, og derfor avgjørende for å kunne gi det pedagogiske tilbudet som barna i barnehagen har krav på.

De ulike tariffområdene har ulike bestemmelser som regulerer arbeidstid og pedagogisk planleggingstid. Forskjellene dreier seg om hvorvidt planleggingstiden er innenfor eller utenfor den bundne arbeidstiden i barnehagen.

KS

I tariffområdet KS (SFS 2201) er de minst 4 timene til pedagogisk planleggingstid innenfor de 37,5 timene av ordinær arbeidstid. Med andre ord er planleggingstiden en del av den ordinære arbeidstiden i barnehagen.

Denne arbeidstidsavtalen regulerer også muligheten for flere timers planleggingstid når det er behov for det, samt at tapt planleggingstid skal erstattes.

Øvrige

I tariffområdene Oslo kommune, PBL, FUS, Spekter, og KA er det kun 33,5 timer som er bundet til barnehagen. De 4 resterende timene disponeres av den enkelte barnehagelærer til pedagogiske planleggingstid (omtalt som ubunden tid).

Utdanningsforbundet har gjennomført tre undersøkelser om plantid i tre tariffområder. Disse kan du lese mer om her:

Når plantid bare er en plan – rapport fra medlemsundersøkelse om arbeidstid i barnehage (2023)

Planleggingstid under press – en undersøkelse blant barnehagelærere i Oslo kommune (2024)

Tid til planlegging, hvor blir den av? – en undersøkelse blant barnehagelærere i PBL