Tid til faglighet. Rapport fra medlemsundersøkelse om arbeidstid i barnehage
En undersøkelse blant barnehagelærere og styrere i kommunale barnehager viser at de trenger både større råderett over tiden til planlegging og forberedelser, og mer tid til dette.
Rapport 3 / 2015
Foreløpige nøkkeltall for barnehagen 2014
Dette faktaarket er i hovedsak viet barnehagestatistikk basert på tall fra KOSTRA og Statistisk sentralbyrå per 15. mars 2015.
Faktaark 2 / 2015
Ledelse i barnehage og skole. En kunnskapsoversikt
Denne rapporten samler forskningsbasert kunnskap om ledelse i barnehage og skole, med vekt på faglig-pedagogisk ledelse og tilrettelegging for de ansattes profesjonsutøvelse.
Rapport 2015
Barnehagepolitisk offensiv – Til tillitsvalgte i lokal- og fylkeslag i Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundets mål er å oppnå bred politisk tilslutning til en lovfesting av en barnehagelærernorm på minst 50 prosent av de ansatte som jobber direkte med barna.
Hefte / veileder 2015
Vervebesøk i barnehagen – et planleggingsdokument for fylkes- og lokallag
Brosjyren skal redusere terskelen til å dra på besøk i barnehager.
Brosjyre 12.01.2015
Med spent forventning – overgangen barnehage til skole
Brosjyren «Med spent forventning» har gode og nyttige tips om overgangen fra barnehage til skole.
Brosjyre 13.05.2014
Best sammen – om å øke nærværet i barnehager
Utdanningsforbundet og KS sammen for å øke nærværet i barnehager.
Hefte / veileder 2014
Kvalifisert personale – en nøkkel til gode barnehager!
KS og Utdanningsforbundet mener det er nødvendig å utvikle lokale strategier for rekruttering av førskolelærere for å lykkes med regjeringens barnehageløft. Vi mener slike lokale strategier kan utvikles av partene i fellesskap.
Brosjyre 13.05.2014
Foreløpige nøkkeltall for barnehagen 2013
Dette faktaarket er i hovedsak viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra KOSTRA og Statistisk sentralbyrå per 15. mars 2014.
Faktaark 5 / 2014
Den åpne koordineringsmetoden i EU – er norsk utdanning omfattet? Et særskilt blikk på barnehager, grunnskoler og videregående opplæring
I hvor stor grad foregår utforming av norsk utdanningspolitikk i realiteten på internasjonale arenaer? Hvordan kan man vite om EU påvirker norsk utdanningspolitikk?
Temanotat 6 / 2013
Konsekvenser av overgangen til rammefinansiering av barnehagesektoren
Telemarksforsking har på oppdrag fra Utdanningsforbundet gjennomført en kartlegging av mulige konsekvenser av overgangen fra øremerkede midler til rammefinansiering av barnehagesektoren.
Rapport 2013
Foreløpige nøkkeltall for barnehagen 2012
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på foreløpige tall fra KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) og Statistisk sentralbyrå per 15. mars 2013.
Faktaark 12 / 2013