Foreløpige nøkkeltall for barnehagen 2017
Faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra KOSTRA fra Statistisk sentralbyrå per 15. mars 2018, og på tall fra Utdanningsdirektoratet.
Her finner du våre publikasjoner om barnehagesektoren.
Faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra KOSTRA fra Statistisk sentralbyrå per 15. mars 2018, og på tall fra Utdanningsdirektoratet.
I dette faktaarket ser vi på antall søkere til de ulike lærerutdanningene, og på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene. Vi presenterer også antallet studieplasser som departementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
Å avsette tid til å systematisere vurderingsarbeidet, bidrar til at flere barn blir sett. Det viser resultatene fra et forsknings- og utviklingsprosjekt gjennomført i to barnehager.
Inkludering er et grunnleggende prinsipp i norsk utdanning. Alle barn og unge skal ha et inkluderende og likeverdig opplæringstilbud.
Faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra KOSTRA fra Statistisk sentralbyrå per 15. mars 2017 og tall fra Utdanningsdirektoratet.
Private and commercial players are gaining an ever stronger foothold in our ECE institutions. The number of ECE institutions run by commercial enterprises has risen sharply in recent years.
Denne strategien skal styrke innsatsen mot økt privatisering, kommersialisering og konkurranseutsetting av barnehager. Vi skal jobbe for en offentlig kontrollert barnehagesektor og for at offentlige midler kommer barna til gode.
Konsulentselskapet Rambøll har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede lærere i barnehage og skole. Vi gir her en presentasjon av hovedfunnene fra evalueringen.
Her finner du tall og statistikk om barnehagene i 2015
De økonomiske rammevilkårene er en viktig faktor for kvaliteten i barnehagene. Gode økonomiske rammevilkår gir mulighet til å ha høy bemanningstetthet og en høy andel barnehagelærere.
Utdanningsforbundet arbeider for at profesjonen skal ha – og ta – ansvaret for å velge metoder og arbeidsmåter ut fra kjennskap til barnehagens mandat, til enkeltbarn og barnegrupper.
Faktaarket presenterer resultatene fra OECDs rapport «Early Childhood Education and Care Policy Review Norway 2015».