Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport – utdanningen og lærerorganisasjonenes rolle
Fornorskingspolitikken som norske myndigheter har ført overfor samer, kvener og norskfinner, har hatt alvorlige konsekvenser for deres kultur, språk, identitet og levekår.
Faktaark 10 / 2024
Årsmelding 2023
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2023? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2023
Utdanningsforbundets samarbeidsprosjekter med andre lærerfagforeninger
Utdanningsforbundet jobber for at den representative lærerstemmen, organisert gjennom fagforeningene, må fremmes og anerkjennes. Gjennom samarbeidsprosjekter med lærerfagforeninger i Europa, Latin-Amerika, Afrika og Asia bidrar Utdanningsforbundet til dette.
Faktaark 1 / 2024
Forskjeller i livsløpsinntekt mellom utdanningsgrupper – estimerte inntekter gjennom et arbeidsliv
Kvinnedominerte utdanninger som oftest gir arbeid i velferdsyrker har en lavere livløpsinntekt enn like lange utdanninger som ofte gir arbeid i mannsdominerte yrker. Dette gjelder også for personer med lærerutdanning. Dette viser beregninger SSB har gjort.
Faktaark 12 / 2023
Fagnettverk i Utdanningsforbundet – arena for faglige diskusjoner og utvikling
Utdanningsforbundet har vedtatt å prøve ut fagnettverk som en del av arbeidet med å styrke forbundet som profesjonsorganisasjon.
Faktaark 11 / 2023
Årsmelding 2022
Lurer du på hvilke prioriteringer Utdanningsforbundet gjorde i 2022? Eller er du nysgjerrig på hvilke målsettinger vi nådde? Les sentralstyrets årsmelding her.
Årsmelding 2022
Kvinners høye sykefravær og tidlige pensjonering – er det arbeidsmiljøets skyld?
Er det forhold rundt håndteringen av HMS og arbeidsmiljøutfordringer som kan forklare ulikhet i sykefravær og tidligpensjonering i manns- og kvinnedominerte sektorer?
Faktaark 8 / 2022
Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)
En god lærerutdanning skal kjennetegnes av høy faglighet, solid profesjonskompetanse og nærhet til praksisfeltet. Forskning er en sentral komponent i lærerutdanningene.
Faktaark 7 / 2022
Kvinnehelseutvalgets mandat: Arbeidsmiljøets betydning må inkluderes
Velferdsstatens yrker krever mye av arbeidstakeren, både fysisk og mentalt. Utdanningsforbundet forventer at det regjeringsoppnevnte Kvinnehelseutvalget tolker sitt mandat så bredt at kvinners betingelser i arbeidslivet også kommer med.
Faktaark 6 / 2022
Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte
Utdanningsforbundet arbeider for at klima- og bærekraftspørsmål skal inngå som en del av partssamarbeidet. Ditt viktigste bidrag som tillitsvalgt er å ta med deg klima- og bærekraftperspektivet inn i tillitsvalgtarbeidet og bruke arenaene du allerede har.
Hefte / veileder 3 / 2022
Lokal kompetanseutvikling – statlige tilskuddsordninger for utdanningssektoren
Regjeringen varslet i 2017 en desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Målet var sterkere lokal forankring og tilpasning i den statlige kompetanseutviklingen.
Faktaark 8 / 2021
Debatthefte om klima og bærekraftig utvikling
Hvordan skal vi i Utdanningsforbundet jobbe med klima og bærekraftig utvikling? Målet med dette debattheftet er å gi en god bakgrunn og inspirasjon til å diskutere nettopp dette med andre medlemmer og tillitsvalgte.
Hefte / veileder 2021