Utdanningsforbundets forskningspolitikk 2024–2027
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.
Lorentzen: – Jeg er bekymret!
Utdanningsforbundets 1. nestleder Ann Mari Milo Lorentzen holdt tirsdag appell foran Stortinget som følge av kuttene i høyere utdanning. Beskjeden til forsknings- og høyere utdanningsminister var tydelig.
Publisert 22.10.2024
Svar på høring på forslag til nasjonale retningslinjer for lektorutdanningen og PPU
Utdanningsforbundet mener retningslinjene har en viktig funksjon i å sikre kvalitet, gjøre avgrensninger og gi felles definisjoner i og om lærerutdanningene. I tillegg skal de bidra til å konkretisere innhold og organisering av den enkelte lærerutdanning for lærerutdanningsinstitusjonene, barnehage og skole, og andre som har behov denne informasjonen.
Endringer i studiekvalitets- og studietilsynsforskriften – Nye krav institusjonsakkreditering og kvalitetsarbeid
For Utdanningsforbundet er det viktig at institusjonene jevnlig får tilbakemelding på eget kvalitetsarbeid og kompetanse på å bære egne fullmakter. Vi er opptatt av at kvalitetsarbeid og prosesser rundt kvalitetsarbeidet er en av flere viktige prosesser for å sikre lærerutdanninger av høy kvalitet.
Flyer: Bli med i fellesskapet - universitet og høgskole - realfag
Flyer på bokmål, nynorsk, nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk og kvensk.
27.06.2024
Flyer: Bli med i fellesskapet - universitet og høgskole - språkfag
Flyer på bokmål, nynorsk, nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk og kvensk.
27.06.2024
Plakat: Bli med i fellesskapet - universitet og høgskole
Plakat (A3) på bokmål, nynorsk, nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk og kvensk
27.06.2024
Frykter avakademisering av lærerutdanningene
Fredagens profesjonsmelding blir mottatt med en viss skuffelse.
Publisert 05.04.2024
Bolognaprosessen – 25 år med modernisering av høyere utdanning i Europa
I 2024 er det 25 år siden Bolognaprosessen markerte starten på en reformering av høyere utdanning i Europa. Norge er aktivt med, og det norske systemet for kvalitetssikring av høyere utdanning bygger i all hovedsak på samarbeidet i Bolognaprosessen.
Faktaark 4 / 2024
Seminar for UH-sektoren: Rekrutteringsstrategien og endringer i Forskningsrådet
Frist: 01.03.2024
Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmene i UH-sektoren informasjon om pågående prosesser i sektoren. På dette seminaret tar vi opp to temaer: Rekrutteringstrategien - rekruttering til lærerutdanning, læreryrket og at lærere blir i yrket. Vi skal også snakke om endringene i Forskningsrådet, og diskutere innspill til systemmeldingen.