Hvordan forstå, forebygge og håndtere utfordrende adferd hos elever?
Frist: 15.01.2025
Arbeid med elever som er utfordrende beskrives av lærere som noe av det vanskeligste når det gjelder utøving av klasseledelse. Krevende atferd utfordrer lærerens autoritet, forstyrrer læringsprosesser og kan skape sterk stressopplevelse hos både elever og lærere. Dette er et praktisk kurs med fokus på forståelse av og verktøy for å håndtere utfordrende adferd i klasserommet.
Hvordan skaper skolen et inkluderende skolemiljø for alle, også for elever med annen kjønnsidentitet?
Frist: 27.11.2024
Funnene i Elevundersøkelsen 2023/2024 gjør det nødvendig å snakke om hva skolen kan gjøre for å skape et trygt og godt skolemiljø for elever som ikke identifiserer seg som jente eller gutt.
Utdanningsforbundet ønsker velkommen til gratis webinar. Åpent for alle.
– En hel barnehagegenerasjon har ventet forgjeves
Beskjeden fra Geir Røsvoll i høringen om neste års statsbudsjett var krystallklar: Utdanningsforbundet ber Stortinget sette av minst 1 milliard kroner til å øke bemanningen i barnehagen.
Publisert 23.10.2024
Lærerrommet: Evnerike elever; hvordan hjelpe og støtte dem
En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.
Reglar om bruk av fysisk inngripen for å avverje at ein elev utset nokon for psykiske krenkingar eller vesentleg uroar undervisninga for andre elevar
Utdanningsforbundet syner til høyringsnotat frå Kunnskapsdepartementet av 21. juni 2024 der departementet presenterer framlegg til endring av § 13-4 i opplæringslova om når tilsette kan gripe inn fysisk mot elevar.
Røsvoll i høring: – Kan ikke basere politikken på håp!
Geir Røsvoll var tirsdag på høring om «En mer praktisk skole». Utdanningsforbundet er positive til regjeringens ambisjoner, men det må tas grep som sikrer nødvendig kompetanse i de de praktiske og estetiske fagene.
Publisert 08.10.2024
Hva teller egentlig i praktisk-muntlig eksamen i naturfag?
Gjennomføring av praktisk-muntlig eksamen i naturfag byr på frustrasjoner og utfordringer for både elever og lærere.
Publisert 17.09.2024
Et godt skolemiljø for alle - kurs med Inger Bergkastet
Frist: 31.10.2024
Trygghet og trivsel er viktig for læring, men undersøkelser viser at altfor mange elever opplever skolemiljøet som utrygt. Alle skoler jobber allerede for et godt skolemiljø. Likevel kan det være oversette muligheter som det kan være verdt å ta tak i. Dette kurset vil ha fokus på hvordan skolen gjennom en fellesskapende didaktikk kan skape psykologisk trygghet og dermed forebygge mobbing og utenforskap.
Riktig å skrote nasjonale prøver
– Det er bra og riktig at regjeringen går inn for å erstatte nasjonale prøver med prøver som utelukkende skal støtte lærernes undervisning i skolen, sier leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Publisert 13.09.2024
Røsvoll: – Et skritt i riktig retning
Regjeringen foreslår flere tiltak for en mer praktisk og variert skole i den nye ungdomstidsmeldingen (5.-10. trinn). – Dette er et skritt i riktig retning, sier Geir Røsvoll.
Publisert 13.09.2024