NOU 2023:16 Evaluering av pandemihåndteringen – rapport fra Koronautvalget
Lærernes arbeidsmiljø henger tett sammen med hvordan barn og elever har det og blir ivaretatt. Vanlig drift av barnehager og skoler ble under pandemien sett på som svært viktig med hensyn til å holde samfunnet og næringslivet i gang.
Endringer i integreringsloven, integreringsforskriften og midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven ved covid 19
Vi har notert oss at hovedmotivasjonen for å foreslå endringene i integreringsloven er utfordringer med hensyn til forståelse og praktisering. I utgangspunktet er det en god ting. Vi er ikke tjent med at ulik forståelse fører til ulik praktisering.
Forslag til forlengelse av midlertidig lov om tilpasninger i barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19
Utdanningsforbundet ser at det fortsatt kan oppstå situasjoner der smittevernhensyn som følge av utbrudd av covid-19 kan legge begrensninger på driften i barnehager og skoler. Vi støtter derfor forslaget om forlengelse av den midlertidige loven.
Publisert 28.03.2022
Foreløpig ingen overtidsavtale med PBL
Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta har hatt samtaler med PBL (Private Barnehagers Landsforbund) om en midlertidig avtale om rammene for overtid og kompensasjon for ekstraarbeid under koronapandemien, med den samme innretning som i den øvrige barnehagesektoren. I dag ble det klart at det foreløpig ikke blir inngått noen slik avtale.
Publisert 11.02.2022
Forståelse for avlysning av eksamen
– Det finnes ingen gode løsninger i den situasjonen vi er i. Etter tre år med pandemiskole, og med den usikre smittesituasjonen, har vi forståelse for at det sikreste vil være å avlyse eksamen. Men eksamen er viktig, og Utdanningsforbundet ber regjeringen vurdere om det er forsvarlig å gjennomføre deler av eksamen, sier Steffen Handal.
Oppdatert 14.02.2022
Bør følge anbefaling om hjemmekontor
- Svært viktig at skoler og barnehager følger regjeringens anbefaling om hjemmekontor der dette er mulig, sier Steffen Handal.
Publisert 14.01.2022
Blir lærere kastet under bussen?
I Norge forventer myndigheter og politikere at skolen skal levere et tilnærmet vanlig tilbud under helt uvanlige vilkår.
Publisert 14.01.2022
Handal: – Vi må stole på helsemyndighetene
Torsdag varslet regjeringen flere endringer i koronatiltakene. Flere av tiltakene får betydelige konsekvenser for barnehagene og skolene.
Publisert 13.01.2022
Krever karantenesvar fra kunnskapsministeren
Steffen Handal og Utdanningsforbundet har kontaktet kunnskapsministeren og ber om at læreres spesielle karantenebestemmelser oppheves.
Publisert 13.01.2022
Lærernes karantenebelastning: Hva slags ansvar har arbeidsgiver?
Arbeidsgiver skal sørge for at alle har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, og det innbefatter selvsagt også lærere i barnehager og skoler. Hva betyr det for karantenebestemmelsene?
Publisert 10.01.2022
Tormod Korpås: Korona-avtalen i KS gjelder også for ledere
Ledere i skole og skal følge opp avtalen om utvidet kompensasjon overfor de ansatte, men de er også selv omfattet av avtalen. – Vi får mange spørsmål fra ledermedlemmer som lurer på hva avtalen betyr for dem.
Publisert 10.01.2022
Disse syv tiltakene foreslår vi overfor Udir
Utdanningsdirektoratet har bedt Utdanningsforbundet om innspill til tiltak i forbindelse med pandemien. Dette er noen av de tiltakene vi mener kan avhjelpe den vanskelige situasjonen mange står i.
Publisert 07.01.2022
Testkapasiteten trolig for dårlig
– De fleste kommuner har fått testet lærere ved skolestart, men det er usikkert hvor lenge dette testregimet kan vare, fastslår Utdanningsforbundets leder.
Publisert 06.01.2022
Avtale i Virke om utvidet kompensasjon
Det er inngått avtale mellom Virke og Unio om utvidet kompensasjon i forbindelse med koronapandemien. Avtalen gjelder for landsoverenskomstene for barnehager og for helse og sosiale tjenester.
Publisert 05.01.2022
Korona: - Går på tilliten til myndighetene løs
Denne uka starter skoler og barnehager opp igjen med strenge regler om fritidskarantene for lærerne – samtidig som de unntas fra jobbkarantene. – Lærerne er i opprør over situasjonen, sier leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal.
Publisert 03.01.2022
Lærerrommet: Å ta igjen det tapte etter korona, er det mulig?
Hvilken skole venter elever og lærere etter pandemien, og hva trenger skolen? Hvilke etterdønninger risikerer vi om ikke grep blir tatt?
Forskrift om endring i forskrift om midlertidige regler for utdanningsstøtte som følge av utbruddet av covid-19
Det vil fortsatt være nødvendig med tiltak for å motvirke spredningen av Covid 19, og det er riktig å skjerme studenter og elever mot negative økonomiske konsekvenser av disse tiltakene.
Publisert 17.06.2021
NOU 2021:6 Myndighetenes håndtering av koronapandemien
Utdanningsforbundet deler kommisjonens hovedbudskap om at i en krevende situasjon for landet har myndighetene omstilt seg raskt og tatt beslutninger som har vært avgjørende for hvordan krisen har utviklet seg.
Publisert 01.06.2021
Fjernundervisning og foreldremøte i koronaens tid
Hvordan reagere som kontaktlærer overfor foresatte når en kollega ikke følger opp elevene i klassen din?
Koronatiltak og fremmedfrykt
Hvordan skal rektor svare foreldrene i foreldremøtet?
Forslag til endringer i midlertidige lover om tilpasninger i introduksjonsloven og integreringsloven
Intensjonen med de foreslåtte endringene støttes. Pandemien har hatt konsekvenser både for innholdet i og omfanget av opplæring og program og for deltakernes læringsutbytte.
Publisert 27.04.2021
Lærerrommet: Korona: Er lærere mest et middel for åpne skoler og barnehager?
Er kunnskapen om smittespredning og mutantsmitte fra barn og ungdom god nok? Rimer kunnskapen med smittevernregler i skoler og barnehager?
Lærerrommet: Korona, press og stress – hva gjør det med ledere og lærere?
Hva kreves det av en leder i skole og barnehage som under pandemien står i et konstant stress med press fra ulikt hold og fra ansatte, elever og barn og foresatte? Og hvordan påvirkes lærere og barnehagelærere?
Forslag om nye midlertidige regler om hjemmeopplæring
Utdanningsforbundet har i lang tid etterlyst en klar og tydelig forankring i arbeidsmiljøloven og det lovpålagte helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet både fra departementet og ekspertgruppa i utformingen av smittevernveiledere og i smittevernarbeidet for øvrig.