Politisk verksted for lokallagene i Møre og Romsdal

Elevene i norsk skole får stadig bedre karakterer, men blir de flinkere? Lærer de mer? Eller er det systemet og politiske forventninger som presser opp karaktersnittet?

Aldri har flere elever fullført videregående skole. Karaktersnittet er rekordhøyt. Noen peker på avlyste eksamener som en forklaring, men Kunnskapsdepartementet fastslår at dette bare kan forklare litt av økningen i vitnemålssnittet.

Utfordringen er at elevenes fagkompetanse etter endt videregående opplæring ikke ser ut til å ha blitt bedre. Næringslivet vurderer lærlingene som like flinke som tidligere, og stadig flere i universitets- og høyskolesektoren peker på at de nye studentene ikke er godt nok studieforberedt.

Lærer og hovedtillitsvalgt Andreas Outzen peker i boken «Vitnemålsfabrikken» på et lite anerkjent problem i videregående opplæring. Han forklarer hvordan det faktisk kan være mulig at videregående skole leverer stadig bedre resultater, uten at elevene egentlig har lært mer.

Politisk press

Han mener det er grunn til å tro at systemet som han selv har jobbet i - i en årrekke – har forstått styringssignalene fra politisk nivå, og har begynt å handle deretter. Det vil si at de leverer forventede resultater, skriver han. Det har vært et stort mål for flere regjeringer å få ned tallet på elever som faller fra - eller ikke gjennomfører videregående.

Outzen mener at noe av det mest interessante er hvordan ledere og lærere i skolene jobber mot målene - høyt karaktersnitt og lite frafall med gode intensjoner.

Hva ligger i begrepet læringsutbytte? Outzen skriver også om pisafisering av skolesystemet, mål- og resultatstyring, fremmedgjøring av lærere, tingliggjøring av elever, fritt skolevalg, eksamensdebatten, tillitsreform og skolens samfunnsmandat.

vitne 2.jpg

Laget rundt eleven og læreren

Ann Turid Andersen Egset, OT-koordinator formidlet hvordan man i Ørsta kommune og Fylkeskommunen har lykkes med å få flere elever til å fullføre videregående skole. Her har man jobbet systematisk i flere år med å redusere frafallet.

Her er det en helskaplig og terrfaglig skolehelsetjeneste, der det er ansatt to helsesykepleiere og to fysioterapeuter i Ørsta videregående skole, fordelt mellom kommunen og fylkeskommunens budsjett.

Laget.jpg

Her kan man enkelt kopble på tjeneste for psykisk helse og rustjeneste. Helsesykepleier tilbyr undervisningsopplegg til alle elever med utgangspunkt i t.d søvn, seksualitet, stressmestring.