Private grunnskoler – utvikling i perioden 1992–2012

Dette faktaarket tar for seg statistikk over private grunnskoler. Tallene er hentet fra Grunnskolens Informasjonssystem per 15. desember 2011. Faktaarket omhandler private grunnskoler både med og uten statstilskudd.

Faktaark 2012:03. Private grunnskoler – utvikling i perioden 1992–2012 (pdf)

Dette faktaarket tar for seg statistikk over private grunnskoler. Tallene er hentet fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) per 15.12.2011. Faktaarket omhandler både private grunnskoler med statstilskudd og private grunnskoler uten statstilskudd. Private skoler med statstilskudd er godkjent med hjemmel i Privatskoleloven og er derfor underlagt de krav og bestemmelser som er stilt dem i denne loven. Eksempler på slike skoler er Montessori- og Steinerskoler. Private skoler uten statstilskudd er skoler som er godkjent etter Opplæringslovens § 2-12 – eksempelvis internasjonale skoler. Her kan det kreves skolepenger samtidig som elevene ikke har de samme rettigheter som ved de private skolene med statstilskudd.

Tabell 1: Antall skoler fordelt på eierforhold

År

Alle skoler

Kommunale og interkommunale skoler

Private med tilskudd

Private uten tilskudd

2011/12

3501

3270

196

9

2010/11

3528

3301

195

6

2009/10

3573

3348

194

6

2005/06

3783

3542

206

5

1992/93

3449

3360

52

Mangler statistikk

 Figur 1: Private grunnskoler med og uten tilskudd som prosentandel av alle grunnskoler

 

I perioden 1992/93 til 2011/12 har det blitt 90 færre kommunale og interkommunale grunnskoler. Antall interkommunale grunnskoler alene har blitt redusert fra 15 til 11.

Det betyr at kommunene ikke har nyttet kommunalt samarbeid om å drive grunnskoler, men heller lagt ned små grendeskoler og laget større enheter innenfor kommunen. Skoleåret 2011/12 er det 144 flere private grunnskoler med statstilskudd enn i 1992/93. Antall private grunnskoler uten tilskudd har økt fra fem i 2005/06 til ni i 2011/12. I skoleåret 2011/12 utgjør andelen private grunnskoler 5,9 prosent av alle grunnskoler. I 1992/93 utgjorde de 1,5 prosent. Den store økningen i antall private grunnskoler skyldes for en stor del at nedleggingstruede og vedtatt nedlagte små kommunale grunnskoler har resultert i at foreldregrupper har valgt å søke om å få omgjort grendeskolen til en privat skole for å beholde skoletilbudet i nærmiljøet. Det er særlig Montessori-skoler som blir etablert.

 Tabell 2: Antall elever fordelt på skoler etter eierforhold

Skoleår

Elever i grunnskolen i alt

Elever i kommunale og interkommunale grunnskoler

Elever i private grunnskoler med og uten tilskudd

2011/12

614 334

597 351

16 678

2010/11

615 888

599 268

16 290

2009/10

615 883

599 643

15 918

2005/06

618 881

604 141

14 497

1992/93

460 803

454 478

5 592

 

Prosentandelen elever i private grunnskoler har økt fra 1,2 prosent i 1992/93 til 2,7 prosent i 2011/12.

Tabell 3: Prosentvis vekst i elevtallet fra skoleåret 1992/93 til 2011/12

Elever i alt

33,3 %

Elever i kommunale og interkommunale grunnskoler

31,4 %

Elever i private grunnskoler med og uten tilskudd

198,2 %

 

Antall elever i private grunnskoler har økt med i overkant av 11 000 fra 1992/93 til inneværende skoleår, noe som tilsvarer en økning på nesten 200 prosent. Elevtallet totalt for alle grunnskoler økte med i overkant av 33 prosent i samme periode.

Tabell 4: Antall elever per lærerårsverk til undervisning[1]

Skoleår

Antall elever per lærerårsverk til undervisning

Private grunnskoler

Kommunale og interkommunale grunnskoler

2011/12

9,2

12,3

2010/11

9,3

12,3

2009/10

9,1

12,3

2005/06

10,4

13,1

1992/93

13,2

12,8

 

Ser vi på lærertettheten målt som antall elever per lærerårsverk til undervisning, har de private grunnskolene gjennomsnittlig 9,2 elever per lærerårsverk mens det for de kommunale og interkommunale grunnskolene er 12,3 elever. De private skolene kompenserer større bruk av undervisningspersonale uten godkjent utdanning med høyere bemanningstetthet. For skoleåret 2011/12 utgjør andelen undervisningspersonale uten godkjent utdanning 7,9 prosent av det totale antall undervisningspersonale i de private grunnskolene. Tilsvarende tall for kommunale og interkommunale grunnskoler er 3,4 prosent.

Tabell 5: Årsverk undervisningspersonale i private grunnskoler

Skoleår

Med godkjent utdanning

Uten godkjent utdanning

Undervisningspersonale i alt

Andel uten godkjent utdanning

2011/12

1 671

143

1 814

7,9 %

2010/11

1 586

162

1 748

9,2 %

2009/10

1 579

167

1 745

9,6 %

2005/06

1 273

124

1 397

8,9 %

1992/93

408

17

425

4,0 %

 

Det bør være et politisk tankekors at når kommuner velger å legge ned små skoler (hovedsakelig av økonomiske årsaker), blir de samme skolene reetablert som private grunnskoler med statstilskudd. Når kommunen selv ikke tar kostnadene med å drive små offentlige grunnskoler, overtar staten finansieringen.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.