To-nivåkommuner og konsekvenser for barnehagen og skolen

Dette temanotatet tar for seg konsekvensene av en administrativ reform som stadig flere kommuner og fylkeskommuner i Norge har gjennomført eller er i gang med å gjennomføre.

Temanotat 6/2004 To-nivåkommuner og konsekvenser for barnehagen og skolen (pdf)

Les også om to-nivåkommuner i Rapport 2004/3: To-nivåkommuner – fokus på kvalitetsutvikling og medbestemmelse

Hensikten med to-nivåmodellen er å organisere kommunens/fylkeskommunens administrasjon i to nivåer, ett sentralt nivå (rådmann) og ett tjenesteytende nivå. Endringer i de kommunale styrings- og organisasjonsstrukturene medfører både fordeler og ulemper. Notatet vil belyse ulike sider ved to-nivåmodellen gjennom henvisning til foreliggende forskning på området.

Vi har valgt å konsentrere oss om det som kan oppfattes som problematisk eller særlig utfordrende, framfor å se på de eventuelle positive sidene ved en slik omorganisering. På den måten kan vi få kartlagt hva ulike forskningsrapporter sier om områder som Utdanningsforbundet de siste årene har vært spesielt opptatt av, og som særlig dreier seg om å sikre at barnehagebarna, elevene, de ansatte og de tillitsvalgte ikke får dårligere vilkår etter en omlegging til to-nivåmodell.

Det har vært ønskelig å se på konsekvenser for både barnehage, grunnskole og videregående opplæring, men det finnes lite litteratur som omfatter barnehagene og videregående opplæring spesielt. Temanotatet er derfor blitt relativt grunnskoleorientert.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående. 

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.