Første innspill til KS Debatthefte 2024

Publisert: 11.12.2023

Til våre folkevalgte.
Ungdomsrådet i kopi.

PS! Fint om dere kan videresende denne mailen til ande aktuelle i ditt parti.

Jeg vil aller først benytte anledningen til å skryte av fjorårets engasjement og vedtak. Godt arbeid!
Det nærmer seg behandling av KS Debatthefte 2024 i kommunene. Debattheftet vil sammenfatte hva kommunene spiller inn, og slik danne grunnlaget for KS sin strategi under årets tariffoppgjør.

Saken vil komme på sakslista en gang på nyåret, uvisst akkurat når.

Dere er lærernes folkevalgte og kommunens øverste arbeidsgiver. Vi ber dere sørge for at dere så tidlig som mulig blir involvert i prosessen frem til ferdig tilsvar fra Kristiansund.

Vedlagt finner dere vårt tilsvar som sier noe om lærersituasjonen i barnehage, skole og støttesystemene. Når det gjelder utfordringene i Kristiansund, er dere godt oppdatert gjennom våre innspill til Hovedutvalg sbk, Formannskap og Bystyre. Her kommer likevel ei liste over noen sentrale punkt i denne saken:

Vi mener at:

• det er viktig at det blir gitt prosentvise lønnstillegg. Vi ønsker ikke kronetillegg, da dette fører til at de med lengst utdanning og ansiennitet kommer dårligst ut.

• lønnen til lærere må være konkurransedyktig med lønnen til andre yrker med like lang utdanning, og i sammenligning med omkringliggende kommuner.

• lønn er viktig for rekruttering til lærerutdanning og til våre barnehager, skoler og PPT.

• lærere i skolen har sakket akterut i lønnsutvikling gjennom flere år. Selv om oppgjøret i 2023 var litt bedre, er ikke det nok til å rette opp dårlig lønnsutvikling som har vært over tid.

• minst mulig må settes av til lokale forhandlinger. Sentral lønnsdannelse skal være bærebjelken for lønnsfastsettelse.

• sentrale parter må gi tydelige føringer for de lokale forhandlingene som kommer i 2024.

Jeg legge også ved to lenker som ekstra grunnlag:
  1. Artikkel i Kommunal Rapport om misvisende uttalelser fra KS (Misvisende om lærerrekruttering • Kommunal Rapport (kommunal-rapport.no):

• KS sin Arbeidsgivermonitor er et godt verktøy og en fin måte å få en oversikt over status i Kommune-Norge på. Utdanningsforbundet ble derfor svært overrasket da vi leste i debattheftet atFærre kommuner og fylkeskommuner svarer at det er utfordrende å rekruttere lærere.
  • Slik gir KS inntrykk av at lærerrekrutteringen ikke er et økende problem, men KS’ egne tall viser at mellom 2021 og 2023 har rekrutteringen nettopp blitt mer utfordrende

1. En ny rapport fra SINTEF som beskriver de store emosjonelle belastningene våre medlemmer opplever (SINTEF: Stor, emosjonell belastning for lærerne i barnehage og grunnskole (utdanningsforbundet.no)):

• Forskningsundersøkelsen viser at det er høy yrkesstolthet og et stort jobbengasjement blant de som arbeider for og med mennesker, men samtidig oppgir hele 80 prosent at det i stor eller svært stor grad er belastende å kjenne på at en ikke strekker til. Spesielt ille er situasjonen for lærere i barnehager og skoler.

• SINTEF-undersøkelsen viser at det er familie, venner og kollegaer som oppleves som den beste støtten når en opplever store, emosjonelle belastninger. Dette viser at denne type arbeidsbelastning ikke blir håndtert som et arbeidsmiljøproblem, men et problem for den enkelte ansatte – og som mange opplever at de må løse på egen hånd og gjerne i privatlivet.

Om noen har spørsmål, ta gjerne kontakt på:
eller på mobil 930 17 152

Lykke til!