Foreløpige nøkkeltall for barnehagen 2010

KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) publiserte 15. mars 2011 ureviderte tall for kommunenes og fylkeskommunenes virksomhet i 2010, herunder nøkkeltall for kommunenes barnehagevirksomhet i 2010.

Faktaark 2011:05. Foreløpige nøkkeltall for barnehagen 2010 (pdf)

Utdanningsforbundet presenterer i forbindelse med KOSTRA-publiseringen noen foreløpige nøkkeltall for barnehagene 2010. Faktaarket inngår i en serie av faktaark som viser utviklingen i noen sentrale nøkkeltall for barnehagevirksomheten. Reviderte og kvalitetssikrede tall vil foreligge 15. juni 2011.

Tallene viser en nedgang i pedagogtettheten og en ytterligere økning i antallet dispensasjoner. Kvaliteten i barnehagene er under press. Utdanningsforbundet er bekymret for de store lokale forskjellene i pedagogtetthet og et økende antall dispensasjoner. Mange kommuner har god tilgang på førskolelærere, mens andre har svært store utfordringer.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.