Lokalvalg: Stem på ambisjoner og forpliktelser

Vi kan ikke møte en rekrutteringskrise med lavere ambisjoner.

Vi står foran en varslet rekrutteringskrise i barnehage og skole. Ungdommen velger bort læreryrket som framtidig karrierevei. I år falt søkningen til samtlige lærerutdanninger, etter flere år med samme trend.

Det står ledige plasser ved lærerutdanninger over hele landet, samtidig som det mangler lærere i både barnehage og skole.

I valget denne høsten må vi bidra til at alle landets lokalpolitikere innser alvoret.

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Vi må ha høyere ambisjoner for barnehagen, skolen og læreryrket. Vi kan ikke møte en rekrutteringskrise med lavere ambisjoner!

Så vil noen tenke: Spar meg for enda flere ambisjoner og luftige målformuleringer, det har vi virkelig hatt nok av! I år etter år har vekslende politiske konstellasjoner fremmet læringsgarantier og resultatgarantier i skolen, og de har forsikret at barnehagen skal bidra til å hindre frafall i videregående skole! Ja, jeg ser dette. Det er ikke denne typen ambisjoner jeg etterlyser.

Vi trenger ambisjoner som det følger en politisk forpliktelse med. Vi må etterlyse vilje til handling hos våre lokalpolitikere i denne valgkampen. Og det finnes en rekke tiltak som vil kunne vise barn og elever, deres familier, lærere og andre ansatte, at politikerne faktisk har helt reelle ambisjoner for utdanning i sitt eget lokalsamfunn.

For det første kan kommunene velge å prioritere lærerlønn. De kan vise vilje til langsiktighet, og stå for en lønnspolitikk som skal rekruttere utdanna lærere. De kan vedta og følge opp programmer for å komplettere utdanningen til dem som mangler full lærerutdanning. Det kan de gjøre i nært samarbeid med lærerutdanningsinstitusjoner.

Lokalpolitikere kan også prioritere å ruste opp barnehager som er så tynt bemannet at barnehagelærere hindres i å drive pedagogisk arbeid.

Kommunepolitikere kan sette seg inn i om lærere i barnehage og skole har arbeidstid som gjør det mulig å være oppdatert og forberedt, og om de har armslag for å justere kursen når det trengs.

Politikere kan også insistere på at alle barnehager og skoler skal ha forpliktende veiledningsordninger for nyansatte lærere.

Så vet vi alle at det materielle som omgir oss, forteller mye om ambisjoner. Hvordan byggene vedlikeholdes, hva slags materiale som finnes, forteller om bevisst og langsiktig satsing.

Det er de konkrete politiske tiltakene som skal speile politikernes ambisjoner, ikke floskler om tidlig innsats eller sosial utjevning. Mangelen på forpliktelse har ført oss dit vi er nå. I dagens situasjon trenger vi at flere velger å bli lærere, og at de velger å gå inn gjennom porten til skolen og barnehagen i år etter år.

Lærere trenger tydelige politiske signaler som forteller at politikere ser og anerkjenner det, når jobben deres er blitt for tøff. Men denne anerkjennelsen er avhengig av at politikerne får innsikt i livet i barnehage og skole.

Politikerne trenger informasjon og kunnskap som bare lærere kan bidra med. Få lokallaget ditt til å utfordre politikerne i din kommune i hvilke ambisjoner de har for barnehagen og skolen. Bruk stemmeretten din, og også organisasjonen din, til å minne om at alle kommuner må ha som mål at barna skal utdannes av lærerutdannede lærere.

Under de rette vilkårene elsker lærere yrket sitt, og de blir i jobben. De danner sterke faglige fellesskap, og de ser verdien av arbeidet sitt. Barnehagebarn og elever fortjener slike lærere.

Bruk stemmen din i lokalvalget. Stem på ambisjoner og forpliktelser!

Artikkelen står på trykk i Utdanning nr. 7/2023.

Signert

Avbildet: Steffen Handal