Ressursutvikling i grunnskolen

Dersom Regjeringserklæringens løfter om økt lærertetthet og ytterligere økt timetall på barnetrinnet skal innfris, vil det kreves virkemidler i form av klarere forskrifter og styrket tilsyn, i tillegg til en bedret kommunal økonomi.

Temanotat 3/2006: Ressursutvikling i grunnskolen (pdf)

Dette temanotatet redegjør for ressurstilgangen i grunnskolen de senere årene. Det har vært en stabilitet i antall lærerårsverk samtidig som elevtallet har steget. De to siste årene har det vært en svak økning i antall lærertimer, men ikke så mye at det tilsvarer behovsøkningen ved økt timetall på barnetrinnet. Resultatet er svekket lærertetthet i form av økende gruppestørrelse.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.