Førskolelærerutdanningen i en brytningstid

Førskolelæreren har vært og skal være en viktig kvalitetsgarantist i barnehagen.

Temanotat 4/2011: Førskolelærerutdanningen i en brytningstid (pdf)

Da er det naturlig at en ikke bare er opptatt av å utdanne, rekruttere og beholde flere førskolelærere.

Hva slags kompetanse trenger førskolelæreren? Er kvaliteten og relevansen på den nåværende førskolelærerutdanningen god nok?

Det var nettopp dét som var evalueringsoppdraget til Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), som i september 2010 la fram sine resultater av evalueringen av førskolelærerutdanningen, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

I lys av en rekke ulike elementer drøfter dette temanotatet hvordan førskolelærerutdanningen skal videreutvikles. Poenget er å få fram utdanningenes plassering i skjæringspunktet mellom det akademiske og det yrkesrettede, mellom teori og praksis, og mellom fagorientering og barnehagens egenart.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående. 

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.