Vellykket dialogmøte med lokalpolitikere

Publisert: 20.11.2023

Nærmere 20 lokalpolitikere fra sju ulike parti møtte opp når Utdanningsforbundet Vestvågøy inviterte til dialogmøte i kommunestyresalen på Leknes. De fikk møte styret i lokallaget og et godt forberedt panel bestående av fem medlemmer. Etter to og en halvtime med innlegg, spørsmål og kommenterer var både Utdanningsforbundet og politikerne enige om at dette hadde vært så nyttig at det må gjentas. – Vi trenger å høre disse ufiltrerte stemmene fra arbeidshverdagen, var blant annet en av kommentarene i etterkant av møtet.

Utdanningsforbundet Vestvågøy har hatt politisk påvirkningsarbeid som et av sine satsningsområder de siste to årene. Målet er å bli en tydelig stemme samtidig som vi blir sett på som en ressurs og samarbeidspartner i politiske saker. Et av tiltakene i denne satsningen har vært å gjennomføre et dialogmøte med politikere i kommunen. I utgangspunktet ønsket vi å gjøre dette før valget, men etter en diskusjon så landet styret på at det trolig ville være vel så lurt å vente til etter valget. Tanken var at politikerne etter valget ville være mer lyttende og mindre opptatt av «å selge» seg og sitt parti. I tillegg fikk vi møte de som reelt skal sitte i kommunestyret, og ikke minst, møtet kunne legges opp mot budsjetthåndteringen i kommunen. I ettertid så kan vi konkludere med at det ble en god løsning.

Etter en kort presentasjon av Utdanningsforbundet ved lokallagsleder John Davy Oddekalv, fikk de nærmer 20 politikere møte et panel med fem medlemmer fra ulike arbeidsplasser og yrkesgrupper. Hver seg holdt de et innlegg der de usminket fortalte om sin arbeidshverdag, utfordringer og problemstillinger, framtidsutsikter og forslag til løsninger. Førsteklasselærer på Fygle skole, Hanne Sørgård Lid, fortalte om drømmejobben som ho likevel søkte seg bort fra, sine nydelige førsteklassinger, men og om mangel på vikarer og slitne kollegaer, om barn som ikke får spesialundervisning de har rett på, om for lite læremidler, lekeapparater som ikke blir reparert og for få hender og hoder i klasserommene. Øk grunnbemanninga var hennes klar råd til politikerne.

Tidligere barnehagelærer, nå spesialpedagog for voksne, Vidar Lothe, fortalte blanta annet om sin nye arbeidshverdag, om hvorfor han som 58-åring med «knirkende skrog» valgte å forlate den krevende jobben som pedagogisk leder til fordel for en roligere arbeidshverdag.

Miljøterapeut Bente Anett Johansen på Leknes skole, fortalte om barn og ungdom sin hverdag, om stadig flere elever med psykisk uhelse og rusproblemer, om behovet for flere yrkesgrupper i skolen slik at lærere kan gjøre sin kjerneoppgave, undervisning. Om miljøterapeuter som ikke jobber slik de vil og bør, men som må undervise enkeltelever. - Kanskje bør det være en miljøterapeut i hver klasse, var hennes svar når det ble spurt om behovet for flere miljøterapeuter.

Avdelingsleder på PPT Siri Wangsvik fortalte balnat annet om null barn på venteliste for utredning, om vansker med å rekruttere pedagogisk psykologiske rådgivere, om hvordan «Kompetanseløftet» og endringer i Statped påvirker fremtida for PPT, om all kompetanse vi har, men som vi ikke utnytter godt nok, om flere barn med psykiske lidelser og om foresatte som tar direkte kontakt og krever ressurser til sitt barn.

Rektor ved Leknes skole, Cathrine Solstad, avsluttet med blant annet annet å fortelle om plassmangel, et skolebygg og uteområde som forfaller og trenger oppgradering, om mangel på kvalifiserte vikarer, om vansker med å rekruttere og beholde ledere, om godt kvalifiserte lærere som hver dag yter sitt ytterste for å gi elevene et best mulig tilbud, om manglende læremidler. Hun utfordret politikerne til å snakke med dem det gjelder før de uttaler seg i media, og til å legge bort skolematsaken.

Politikerne svarte med gode spørsmål, kommentarer og utfordringer. Noen problemstillinger er ikke lokalt unike, kommuneøkonomien er stram, men de lovte å utnytte det handlingsrommet de har. Blant annet så gikk posisjonen langt i å love noe mer midler til læremidler i neste års budsjett.

Utdanningsforbundet takker de fremmøtte politikerne som midt oppe i en hektisk tid med budsjettarbeid og sykehussak, tok seg tid til å møte. Det setter vi stor pris på. Ut fra de gode tilbakemeldingene etter møtet så er vi allerede smått i gang med å planlegge neste dialogmøte.