Arbeidstidsordninger i barnehagen

Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om praktiseringen av og erfaringer med gjeldende arbeidstidsordninger i norske barnehager.

Rapport fra medlemsundersøkelse 1/2009: Arbeidstidsordninger i barnehagen (pdf)

Utdanningsforbundets rapport om arbeidstidsordninger i barnehagen presenterer funn fra en medlemsundersøkelse gjennomført våren 2009 blant pedagoger i barnehagen. Undersøkelsen ser på formelle og uformelle arbeidstidsordninger på tariffområdene KS, PBL-A og Oslo kommune, og på hvordan arbeidstidsordningene praktiseres, oppleves og erfares i barnehagene.

Vi finner en klar dokumentasjon på at et flertall (55-67 prosent) av pedagogene i barnehagesektoren mener de bruker for liten tid til veiledning av medarbeidere, på faglig ajourføring, arbeid direkte mot enkeltbarn og utviklingsarbeid. Dette er alle oppgaver som har stor betydning for å opprettholde og å utvikle et kvalitativt godt pedagogisk tilbud.

Landsmøtet i Utdanningsforbundet i 2006 vedtok at organisasjonen skulle følge opp og ha et særskilt fokus på førskolelærernes arbeidstid og deres tid til samarbeid og planlegging. Målsettingen er å styrke kunnskapsgrunnlaget og engasjementet for spørsmål knyttet til arbeidstidsordninger i barnehagen.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.