UKEINFO 24-2024

Innhold: Uravstemningen i Oslo kommune har åpnet/ Om leseplikt i voksenopplæringen/ Send inn bidrag til våre sosiale medier!/ Husk valg og registrering av tillitsvalgt for 2024 – 2025!/ Nye kolleger etter ferien?/ Høstens kurs publisert på nett

Uravstemning - foto Mostphotos.com.jpg

Nå kan medlemmer i Oslo kommune stemme over tariffoppgjøret 2024. Fristen for å stemme i uravstemningen er tirsdag 18. juni kl. 15:00

Her kan du stemme, laste ned protokollen fra oppgjøret, og laste ned uravstemningsdokumentet i PDF

Ved uravstemning får medlemmene i et tariffområde anledning til å si ja eller nei til det anbefalte forhandlingsresultatet.

Sett deg godt inn i det som står i uravstemningsdokumentet før du stemmer. Ta gjerne kontakt med klubbleder og andre medlemmer på arbeidsplassen for å drøfte resultatet før du avgir stemme.

Foto: mostphotos.com

Forrige uke kom lærerplanene til den nye modulbaserte opplæringen for voksne: Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter – modulstrukturert opplæring for voksne (GNS02-01) | udir.no og i yrkesfag: Yrkesfag – modulstrukturerte læreplaner for voksne | udir.no.

Særavtalen til Utdanningsforbundet hjemler forhandlinger om leseplikt ved nye fag og linjer, punkt 3.9.9.3 Prosedyre ved krav om nye eller endrede leseplikter. Utdanningsforbundet Oslo har bedt Oslo kommune om et forhandlingsmøte om dette, slik at leseplikten i voksenopplæringen for disse fagene er klare ved oppstart i august.

Mer informasjon sendes de tillitsvalgte så snart vi har mer informasjon.

Stolt av meg selv.jpg

Vi vil synliggjøre det gode arbeidet dere gjør ute på arbeidsplassen i våre sosiale medier.

Derfor ønsker vi at dere sender en liten videosnutt (15-60 sekunders varighet) av hvorfor Pride er viktig for deg som lærer, og/eller sender oss bilder av hvordan du jobber med Pride i barnehage eller skole.

Alle bidrag er velkomne, og kan sendes på e-post til Silje Marie Bentzen eller Sandra-Helen Holmebukt.

Vi publiserer bidragene på vår Facebookside og Instagram.

Velge tillitsvalgt.jpg

Det er mange arbeidsplasser som ennå ikke har fått valgt og registrert tillitsvalgt for skole- og barnehageåret 2024-2025. Vi anbefaler å sette opp valg av tillitsvalgt på et klubbmøte snarest. Fortsetter nåværende tillitsvalgt, så skal dette også registreres i tillitsvalgtverktøyet.

I henhold til vedtektene, er fristen for valg av tillitsvalgte på arbeidsplassen 15. mai (se lenke under).

Tillitsvalgtvervene blir avsluttet 31. juli 2024 (for dem som ble registrert for ett år). Unntaket er barnehage, der avsluttes tillitsvalgtvervene 31. august 2024 (for dem som ble registrert for ett år). Etter denne dato har dere ikke tilgang til tillitsvalgtverktøyet, og kan ikke registrere ny tillitsvalgt eller forlenge eget verv.

Dette nyhetsbrevet ble sendt ut til alle ATV 15. mai: I dag (15. mai) er fristen for å velge tillitsvalgt på arbeidsplassen
Utdanningsforbundets vedtekter §73.2: Ordinære valgmøter i klubben avholdes hvert år innen 15. mai.

Les mer på udf.no/oslo

Nye kolleger.png

På mange arbeidsplasser begynner det nyansatte i august, og det er viktig at du som tillitsvalgt allerede den første dagen tar kontakt med nye kolleger og presenterer deg som tillitsvalgt i Utdanningsforbundet.

I noen tilfeller vil det være anledning til å møte nyansatte før sommerferien, men ofte vil første arbeidsdag etter ferien være første mulighet til å ta kontakt og presentere seg som tillitsvalgt for Utdanningsforbundet. Det er lurt å forberede dette nå, for det er viktig at kontakten med de nyansatte opprettes allerede første dag etter ferien. Husk at dette også gjelder nyansatte ledere!

Legg klar en informasjonsbrosjyre som forteller om Utdanningsforbundet, slik at du kan overlevere den eller legge den i posthyllen der det fremdeles finnes, første arbeidsdag. Spør om vedkommende er medlem eller ønsker å bli det. De som allerede er medlemmer, må minnes om at de må gå inn på Min side og endre opplysninger om arbeidssted. De som ikke er medlemmer, må få informasjon om Utdanningsforbundet. Mange, særlig nyutdannede, kjenner ikke fagforeningene; informasjon er derfor viktig.

På Tillitsvalgt pluss-sidene på Utdanningsforbundets nettside kan du finne egnede brosjyrer, f.eks. Ti gode grunner til å organisere seg i Utdanningsforbundet. Her finner du verveark rettet mot enkelte grupper; barnehagelærer, lektor, yrkesfaglærer, styrer, skoleleder, ansatte i privat barnehage, i grunnskole, i voksenopplæring, i fagskole, i FAS og i UH-sektoren. Det er viktig at også nye kolleger organiserer seg, og vi vil gjerne ønske dem velkommen i Utdanningsforbundet!

Kurs.jpg

Nå ligger alle høstens kurs publisert på våre nettsider. Du kan melde deg på kursene allerede nå om du ønsker! Du finner hele kursoversikten her.

I september arrangeres de første dagkurskursene for tillitsvalgte. Dere finner informasjon om de ulike dagskursene, inkludert datoer og påmeldingsinformasjon, i kursoversikten ovenfor.

Er du ny som tillitsvalgt, eller har du ennå ikke fått deltatt på grunnskoleringen? Da er det viktig at du prioriteter vår grunnskolering i høst. Disse første kursene i tillitsvalgtskoleringen heter TV1 og TV2. TV1 avholdes den 10. september og 9. oktober. Du skal velge ett av disse kursene. Du må ha deltatt på TV1 før du kan delta på TV2. Datoer for høstens TV2-kurs finner du også i kursoversikten.

Er du usikker på hvor mye av grunnskoleringen du tidligere har deltatt på, finner du alltid en oversikt ved å logge inn på www.udf.no. Gå inn på «Min Side», og trykk på «Mine kurs». Velkommen til kurs!