Vær raus!

Publisert: 05.12.2023

Latteren satt løst da Utdanningsforbundet Vågan inviterte til medlemskveld med foredragsholder Tom Wangerud. Temaet var inspirasjonsforedraget "En eventyrlig hverdag". Wangerud tok utgangspunkt i hvordan vi alle som ansatte kan bidra til et godt arbeidsmiljø og at arbeidshverdagen blir eventyrlig. Han tok i bruk både musikk og populærkulturen for å få oss med.

Wangerud startet med å minne oss på hvor mye positivitet og lagånd vi kan finne i folkeeventyrene. Tenk bare på Askeladden og de gode hjelperne. Det var viktig i foredraget hvordan vi best sto sammen, og da var jo det eventyren en god innledning.

Wangerud minte oss også på hvordan det finnes negativitet i populærkulturen. Der finnes det for eksempel troll. Jeg tror det var flere som skvatt da Wangerud hentet dem fram, men det hadde stor effekt i å bevisstgjøre oss på at vi alle kan bli troll på arbeidsplassen. Om man er uenig i en avgjørelse kan vi ønske å gi uttrykk for det. Kanskje ledelsen har meldt oss på et kurs, og sendt ut informasjon om dette. Men om avgjørelsen er fattet, og informasjon sendt ut er det stor sjanse for at resten av kollegene våre har startet å fokusere på andre ting, for eksempel hvordan kurset kan bli best mulig. Da er trollet hun eller han som ønsker å spre negativitet om kurset. Dette kan potensielt ødelegge andres arbeidshverdag. Negative ting skal aldri tas opp slik i plenumsfora eller på pauserommet. Da får man heller snakke med rette vedkommende på et avtalt møte. Men det positive da er at kanskje kan vi andre da være best til å se trollet? Så isteden for at flere av oss får en dårlig dag på jobben kan vi spørre den som oppfører seg om et troll: "Har du et forslag til løsning?" Kort sagt oppfordrer Wangerud oss til å være tabletten - ikke hodepina!

Wangerud klarte å få publikum med seg ved å bruke humor og selvironi oppi dette, ikke pekefingern.

Det bringer oss over på det positive. De positive tingene som skjer tar vi helst opp like etter at det har skjedd. Da er de friskt i minne og betyr ofte mest for oss. I tillegg vil vi huske de ekstra lenge, eller kanskje bare huske at det var positiv stemning men ikke rundt hva (?), hvis vi er flinke til å påpeke de.

En annen ting som er veldig viktig det er å se andre mennesker. Ikke bare registrere at de er der, men legge merke til dem og det de bidrar med. Kanskje skal vi se én person hver dag, sa Wangerud. "Det var veldig bra det du sa på møtet!" "Så god grønnsakssuppe du og barna laget til hele barnehagen i dag!" "Så god halvårsplan du laget i matematikk!" "Jeg ser du har klippet deg, så fin du ble på håret!"

Det å se mennesker handler også om å være raus. Å være raus er den viktigste egenskapen, sa Wangerud. For det første senker personen du er raus med skuldrene veldig. Du lar personen fokusere på det hun eller han skal gjøre, i steden for å bekymre seg for at du skal bli sint eller skuffa.

I tillegg fortalte Wangerud oss at vi skal være snille med andre fordi vi vet ikke hva de har med i bagasjen fra tidligere i livet. Vi blir alle påvirket av livet vi har levd. Det er bare menneskelig. Da er det også helt naturlig å gi hverandre plass, og akseptere at vi er forskjellige.

Til slutt må vi ikke glemme at Wangerud stilte det viktigste spørsmålet også: "Hva kan jeg glede meg til i dag?" Han fant ting som skulle skje den dagen, store eller små, du skal gifte deg eller du har med en god lunsj på jobben, som han gledet seg til. Dette kalte han O.N.D.-filosofien: Oppdag det. Nyt det. Del det med andre.

En runde rundt bordet over den spesielt gode kveldsen vi fikk servert av kjøkken på Thon hotell Svolvær, blant annet sammen med Åge-Kristin (Wangerud hadde inkludert publikum og gitt enkelte nye navn :D) tilsa at vi var meget fornøyde med arrangementet!