Leserinnlegg - Gi de ansatte i private barnehager forutsigbarhet

Publisert: 04.12.2023

Utdanningsforbundet og Fagforbundet i Vestvågøy har sammen skrevet følgende leserinnlegg. Det er publisert i Lofotposten og Lofot - Tidende.

Utdanningsforbundet og Fagforbundet i Vestvågøy har fulgt debatten mellom private barnehager og Vestvågøy kommune. Vi vil med dette uttrykke bekymring over at tilskuddet til private barnehager i kommunen går ned mot et nasjonalt bunnivå i en tid der utgiftene til drift går betydelig opp. Vi ser at private barnehager i Vestvågøy kan få betydelige driftsmessige utfordringer kommende år med kommuneadministrasjonens forslag til budsjett. Dette gjør at vi er bekymret for våre medlemmers arbeidsforhold og arbeidsplasser. Det er en kjensgjerning at det å jobbe i barnehager er krevende yrker. Det er for eksempel få ansatte i barnehager som står i jobb helt frem til pensjonsalder. Det er rett og slett for krevende fysisk. I tillegg er det er også en sektor som det er blitt krevende å rekruttere til både i vikariat og i faste stillinger. Dette gjelder like mye de kommunale som de private barnehagene. Vi er også bekymret for kvaliteten på det pedagogiske tilbudet som skal gis barn i de private barnehagene kommende år. Det er derfor naturlig å tenke at mindre penger gir mindre handlingsrom, dårligere kvalitet samt større belastning på et allerede belastet personale.

Politikerne i Vestvågøy kommune har bestemt seg for å ha en barnehagestruktur som er preget av mange små private barnehager. Da må de også agere deretter. Pr. i dag har vi to kommunale og 15 private barnehager. Det er driften i de to kommunale barnehagene som styrer størrelsen på tilskuddet til de private. Enkelt forklart, bruker kommunen lite penger på sine to barnehager så blir tilskuddet til de private også mindre påfølgende år. Det gjør at tilskuddet blir sårbart og lite forutsigbart. Ikke tilsiktede omstendigheter som mangel på pedagoger, høyt sykefravær med tilhørende refusjoner og kommunal innkjøpsstopp kan føre til at en kommunal barnehage driver billigere enn budsjettert. Dette vil så påvirke tilskuddet til de private barnehagene. Det er lett å skjønne at dette skaper uforutsigbarhet og usikkerhet i de private barnehagene.

Utdanningsforbundet og Fagforbundet ber derfor om at Vestvågøy kommune finner en nøkkel for utregning av tilskudd som gir større forutsigbarhet i fremtiden samt justerer tilskuddet for neste år slik at det blir levelig arbeidsvilkår og trygge arbeidsplasser for medlemmene våre i de private barnehagene.