Utdanningsforbundet-medlem i Kristiansand er årets verneombud

Verneombudsprisen 2023 tildeles Utdanningsforbundet-medlem og hovedverneombud for skole i Kristiansand kommune, Karianne Skoland, for arbeidet mot vold og trusler i skolen.

Prisen ble delt ut på Unios verneombudskonferanse 18. oktober.

– Jeg er både ydmyk og beæret, og setter veldig pris på anerkjennelsen. Det er en tillitserklæring at det jeg gjør som verneombud legges merke til. Det gir også motivasjon til å fortsette i en rolle som kan være krevende, sier Karianne Skoland.

Juryen løfter særlig fram Skolands arbeid innenfor feltet vold og trusler på arbeidsplassen.

Skoland har vært hovedverneombud for skolene i Kristiansand siden 2017. Hun opplevde tidlig at mange verneombud på skolene i Kristiansand kontaktet henne om utfordringer knyttet til vold og trusler.

Jobber på tvers

Som hovedverneombud har Skoland derfor jobbet mye med å få involvert flere parter i arbeidet mot vold og trusler – fra skoleeiere til bedriftshelsetjeneste og Arbeidstilsynet, noe juryen også betoner i sin begrunnelse.

I 2017 ble elevenes rettigheter styrket gjennom 9A i opplæringsloven. Samtidig ble kravene til risikovurdering og forebygging strengere. At arbeidsmiljøloven og opplæringsloven skal leve side om side er en utfordring for skolelederne, påpeker Skoland.

– Å sidestille disse to lovverkene er ikke alltid forenlig. Dette er en klemme mange ledere og arbeidsgivere står i.

Hun berømmer lederne i Kristiansand for holdningen de har hatt til det forebyggende arbeidet. Blant annet har de stilt seg positive til at Arbeidstilsynet har ført tilsyn på fem av skolene i Kristiansand.

– Jeg vil berømme arbeidsgiver, som har lagt vekt på at disse tilsynene kan gjøre oss bedre. Kommunalsjefen uttalte til Fædrelandsvennen før tilsynet at vi helt sikkert ikke oppfylte alle kravene i arbeidsmiljøloven. Både rektorene og kommunalsjefen har ønsket Arbeidstilsynet velkommen og sett på dette som en mulighet til å bli bedre, sier Skoland.

Fikk satt søkelyset på problemene

I kjølvannet av tilsynene har hun sammen med andre jobbet med å få på plass maler for ROS-analyser (risiko- og sårbarhetsanalyser) både for det generelle arbeidsmiljøarbeidet og for forebygging av vold og trusler i Kristiansand-skolene.

– Vi har hatt workshoper hvor ledere og verneombud har jobbet med sine egen ROS-analyser basert på malene. Her har både skoleeier, bedriftshelsetjenesten og vernetjenesten vært på plass for å hjelpe skolene. Etter tilsynet fikk vi tilbakemeldinger om at disse i større grad må tilpasses lokalt. For eksempel er det viktig å få diskutert hvor det er farlig å oppholde seg på en skole hvis noe skjer, sier Skoland.

Problematikken rundt vold og trusler på skolene i Kristiansand har også vært mye omtalt i de lokale mediene de siste par årene. Skoland anslår at det har vært nesten 40 saker og leserinnlegg om dette temaet i Fædrelandsvennen.

Hun mener dette har vært viktig for å få satt søkelyset på problematikken rundt vold og trusler i skolen. Det første oppslaget kom samme dag som Utdanningsforbundet Kristiansand arrangerte et medlemsmøte med Børge Skåland – som har forsket på vold mot lærerene – i juni 2022. Avisoppslaget handlet om økning i antall avvik knyttet til vold og trusler i skole.

– Journalisten har uttalt at hun aldri har opplevd en sånn pågang i mailboksen som i månedene etter dette. Det var tydelig at dette var noe som engasjerte mange, sier Skoland.

Lenge hadde det vært vanskelig å få ansatte til å snakke åpent om vold og trusler, og det gjorde stort inntrykk da en lærer sto fram anonymt i Fædrelandsvennen. Mange ansatte opplevde at denne læreren satte ord på det de opplevde, tror Skoland, som synes hun ser en holdningsendring.

– Flere har stått frem med navn og bilde og våget å snakke om disse problemstillingene. Jeg synes også at ledere har fått større forståelse for at dette er en problemstilling vi eier sammen. Det er ikke en del av lærerjobben å tåle alt mulig. Vi må forebygge, og vi må ivareta de ansatte. Hvis vi ikke gjør det, risikerer vi at de ansatte blir syke. Og de ansatte er den viktigste ressursen vi har for å hjelpe de elevene som strever.

Karianne Skoland er klok, dyktig og meget dedikert i arbeidet sitt som hovedverneombud. Hun tar seg tid til å sette seg inn i krevende saker og situasjoner, og opparbeider seg på den måten mye kunnskap innenfor ulike tema. Gjennom sitt engasjement for arbeidsmiljøarbeidet får hun andre til å bli interesserte for fagfeltet og til sette både alvorlige og mindre alvorlige saker på agendaen for å fremme arbeidsmiljø og helse på arbeidsplassen.

Karianne ses på og blir brukt som en ressurs på området, og hun deler gjerne av sin kunnskap. Hun har blant annet holdt innlegg på ledersamlinger i kommunen, på samlinger for Utdanningsforbundets hovedtillitsvalgte og lokallagsledere i Agder, og for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehager og skoler i Kristiansand.

Særlig verdt å løfte fram er Kariannes arbeid innenfor feltet vold og trusler på arbeidsplassen, som er et meget aktuelt tema i oppvekstsektoren. Dette har vært et tema som lokalt har fått medias interesse, noe som har vært utfordrende å stå i overfor arbeidsgiver og for enkelte enheter. Temaet er blitt tatt opp i ulike møter og utvalg i Kristiansand kommune, slik at det også har fått interesse og oppmerksomhet fra lokale politikere.

Innenfor feltet vold og trusler på arbeidsplassen har Karianne tydelig vist betydningen av god opplæring av ansatte på systemnivå. Ledere og ansatte trenger kunnskap og trygghet slik at den enkelte ansatte ikke skal oppleve skam, få skyldfølelse eller kjenne på egen utilstrekkelighet når de blir utsatt for vold eller trusler på arbeid. Hun har løftet fram viktigheten av å utvikle en kultur for ytring, og for å melde og behandle avvik på arbeidsplassen.

Karianne er ikke redd for å si ifra og stille krav til ledere, blant annet gjennom å stille forventninger til arbeidsgiver og ledere om viktigheten av oppfølging i etterkant av hendelser, og systematisk bearbeidelse av opplevelser og hendelser av vold og trusler på arbeidsplassen.

Karianne Skoland er svært opptatt av forebyggende arbeidsmiljøarbeid, og hun prioriterer arbeidsplassbesøk høyt. Hun er videre opptatt av at alle ansatte skal ha et trygt og forsvarlig arbeidsmiljø, og fremhever ofte at arbeidsmiljøloven og opplæringsloven er likestilte lover. I skolen er elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø etter opplæringsloven viktig, men det skal ikke gå på bekostning av ansattes rett til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø.

Karianne Skoland har stått trygt gjennom krevende saker og situasjoner, og har utført hovedverneombudsjobben på en samvittighetsfull og grundig måte. Hun har sørget for å sette risikovurdering av arbeidsmiljøet på dagsordenen, involvert bedriftshelsetjenesten og Arbeidstilsynet i vernearbeidet når dette var nødvendig, og arbeidet hardt og målrettet for å ivareta de ansattes arbeidsmiljø og helse.

• Deles ut av Unio under den årlige verneombudskonferansen.
  • Tildeles et verneombud «som gjennom sitt verv har lagt ned en særskilt innsats for å ivareta arbeidstagernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet på arbeidsplassen, herunder å påse at virksomheten er godt innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstagernes helse, miljø og sikkerhet er ivaretatt i samsvar med arbeidsmiljølovens vernebestemmelser.»