Klar, ferdig, gå!

Klar, ferdig, gå! Tyngre satsing på de små!" er tittelen på sluttrapporten om kvalitet i barnehagen fra en arbeidsgruppe nedsatt av Barne- og familiedepartementet.

Faktaark 2005:04. Klar, ferdig, gå! Tyngre satsing på de små! (pdf)

Leder av seksjon barnehage i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand var medlem av denne arbeidsgruppa, kalt kvalitetsgruppa. Faktaarket gjør rede for viktige elementer i rapporten.

Barnehagene er høyt oppe på den politiske dagsordenen. Med utgangspunkt i Stortingets barnehageforlik våren 2003, snakkes det nå om en barnehagereform. Viktige elementer i reformen er: innføring av makspris, kommunal plikt til å sørge for tilstrekkelig antall plasser, likeverdig behandling av private og offentlige barnehager og revisjon av barnehageloven og rammeplan for barnehager.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.