Er kunnskapssamfunnet fortsatt målet?

Er kunnskapssamfunnet fortsatt målet?

Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Trøndelag ser med bekymring på situasjonen på NTNU. Den økonomiske situasjonen er kritisk og det har store konsekvenser for Institutt for lærerutdanning, som kan miste et sted mellom 20 og 30 stillinger. Profesjonsutdanningen vil miste svært verdifull og kompetent arbeidskraft, noe som vil svekke lærerutdanningene ved NTNU.

Lærerutdanningene er viktige samfunnsinstitusjoner for forskning og utvikling av kunnskap, og er helt avhengig av gode og forutsigbare rammevilkår. I en tid der læreryrket møter store utfordringer, og hvor rekrutteringen av studenter til lærerutdanningen er i nedgang, er det dramatisk å svekke det tilbudet NTNU har for denne profesjonen.

De økonomiske kuttene kommer blant annet som et resultat av den nye finansieringsordningen i universitets- og høyskolesektoren, der inntektene følger studentene. Denne modellen gir muligens svar på kortsiktige utfordringer, men gir ingen langsiktig forutsigbarhet for lærerutdanningene.

Lærerutdanningene er avgjørende for all annen utdanning. Det må og bør være et mål å øke rekrutteringen. Utdanningsforbundet Trøndelag er bekymret for konsekvensene oppsigelsene vil få for tilbudet til fremtidige studenter og for rekrutteringen til læreryrket.

Regjeringen må sørge for en forutsigbar og god finansiering av lærerutdanningene som sikrer kvaliteten og bidrar til økt rekruttering til læreryrkene.

Resolusjonen over ble vedtatt av fylkesstyret 27.mai 2024. og er også sendt til følgende mottakere;

• Statsråd for forskning og høyere utdanning Oddmund Hoel
• Trøndelagsbenken på Stortinget