Benevning av tredje kjønnskategori i Elevundersøkelsen 2024

Elevundersøkelsen skal dekke et stort aldersspenn, elevene er fra 10 år til 19 år. Man kunne ha vurdert å velge ulike betegnelser på tredje kjønn for de ulike klassetrinnene alt etter elevenes modenhet og alder.

Det er foreløpig ingen undersøkelser av levekår for barn eller unge med kjønnsinkongruens, kun for voksne. Funnene i den siste fra 2020 viser at transpersoner opplever mer mobbing og hets enn homofile og lesbiske. Når det gjelder opplevelser fra skoletiden ble det svart slik: «Det var transpersonene som i størst grad rapporterte om utsatthet når det gjelder mobbing. For eksempel oppga 69% av binære og 67% av ikke-binære transpersoner at de hadde blitt mobbet på grunnskolen, sammenliknet med 49% av cispersonene.» Dette gir likevel et visst grunnlag for å være oppmerksom på og ta hensyn til denne gruppa elever, også i en undersøkelse som Elevundersøkelsen. Det er derfor fint og bevisstgjørende for skolens
personale om vi kan få fram funn gjennom Elevundersøkelsen som kan kaste lys over hvordan barn og unge, som huker av for tredje kjønnskategori opplever egen trivsel og skolemiljøet. Selv om det er fullt mulig å ikke huke av på spørsmålet om kjønn.

Les mer: vår høringsuttalelse (PDF, 119 kB)