Forslag om endringar i forskrift om opptak til høgare utdanning og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning

Utdanningsforbundet deler regjeringens bekymring for rekrutteringen til lærerutdanningene og at læreryrket ikke oppfattes som attraktivt nok. For å gjøre lærerutdanningene og læreryrket mer attraktivt må det legge til rette for nok kvalifiserte lærere i hele landet.

NIFUs rapport om Opptak til høyere utdanning (2020) viser at for grunnskolelærerutdanningene er det en sammenheng mellom karakterer i videregående opplæring og gjennomstrømning i form av avlagte studiepoeng. Vi tror dette også kan gjelde for andre lærerutdanninger. NIFU advarer om at endringer i opptakskravene gjør det mer uoversiktlig å orientere seg i opptakssystemet, og at en bør tenke seg godt om før en endrer opptakskravene. Å åpne for ulike dispensasjonsordninger vil gi oss ulike opptakskrav mellom institusjoner, og som NIFU advarer mot, kan gjøre det vanskelig for søkere å orientere seg om hvilke krav som gjelder. Ulike opptakskrav kan virke mot sin hensikt, og kan gi oss A og B-lærerutdanninger.

Utdanningsforbundet støtter ikke forslaget om at det gis mulighet for dispensasjon fra nivåkravene for lærerutdanningene. Dette kan bli et smutthull for studenter som ikke fyller opptakskravene og kan bli en økonomisk belastning for lærerutdanningsinstitusjonene. Vi tror heller ikke forkurs er en løsning som gi
tilstrekkelig forutsigbarhet for søkerne, og viser til det tidligere matematikkurset som skulle kvalifisere søkere med karakteren tre i matematikk for opptak til flere lærerutdanninger. Utdanningsforbundet mener at det må stilles samme opptakskrav til lærerutdanninger av samme type i hele landet.

Les mer: Vårt høringssvar (PDF, 621 kB)