Lærernes arbeidstid

Lærernes arbeidstid har vært gjenstand for store diskusjoner med ujevne mellomrom gjennom et helt århundre.

Les Fafo-rapporten Lærernes arbeidstid. Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket 2004–2006

Fra 1. mai 2004 ble forhandlingsansvaret for skoleverket overført fra statlig til kommunalt tariffområde, KS og Oslo kommune. I mars 2004 ble særavtalen om arbeidstid for undervisningspersonalet for perioden 1. mai 2004–30. april 2006 inngått mellom KS og Utdanningsforbundet.

For å oppnå mål som kompetanseutvikling, økt elevkontakt og mer kollektive arbeidsformer, har man i avtalen bundet mer tid til tilstedeværelse på skolen enn tidligere. Samtidig er det gitt rom for at partene lokalt kan avtale alternative ordninger for å sikre gode lokale prosesser. Partene forpliktet seg på å kartlegge effektene av avtalen før neste forhandlingsrunde i 2006.

I denne rapporten, som er utviklet av Fafo, blir effekten av arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet 2004–2006 evaluert. Kartleggingen bygger på kvalitative og kvantitative undersøkelser og på studier av dokumenter. Rapporten tar for seg arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet på KS-området.

Problemstillingene har vært disse:

  • forståelse av avtalens intensjoner
  • innføring av avtalen
  • arbeidsplaner
  • tidsbruk
  • teamorganisering og samarbeid
  • pedagogiske endringer og kompetanseutvikling
  • arbeidsplasser og fysisk arbeidsmiljø
  • generelle vurderinger av avtalens effekt for ulike aktører

Evalueringen er gjort på oppdrag fra KS og Utdanningsforbundet. Fokus i Fafo-evalueringen har primært vært på aktørene i den enkelte skole og sekundært på skoleeier.