Finansiering av barnehagene – politiske utfordringer

Alle undersøkelser om kvalitet i barnehagene konkluderer med at de ansatte er den viktigste kvalitetsfaktoren. Dersom barnehagens innhold og oppgaver skal innfris må barnehagene sikres både nok personale og et personale med høy kompetanse.

Temanotat 7/2011: Finansiering av barnehagene – politiske utfordringer (pdf)

Temanotatet Finansiering av barnehagene – politiske utfordringer redegjør for noen konsekvenser av overgangen til rammefinansiering av barnehagesektoren fra 1. januar 2011. En rammefinansiering innebærer at midlene som tidligere var øremerket barnehagedrift er utsatt for konkurranse fra kommunens øvrige velferdssektorer, barnehagene er ikke lengre skjermet. Det er den enkelte kommune som må prioritere sin barnehagesektor ut fra egne behov og forutsetninger. Da er det viktig at alle barnehager sikres gode og likeverdige økonomiske vilkår som gjør dem i stand til å oppfylle samfunnsmandatet.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.