Nyhetsbrev nr. 1 - 2024

Publisert: 07.04.2024

Årsmøte i Utdanningsforbundet Kristiansund

Da er årsmøtet vel gjennomført, og vi vil benytte anledningen til å takke årsmøtet for god debatt. Vi var 54 påmeldte i år! Årsmøtet ble avsluttet med god tapas og hyggelig samvær.

Fire innmeldte saker som skapte debatt:

1. Årsmøte hvert andre år eller hvert år. Vedtak: Årsmøtet skal holdes hvert år.
  2. Jobbe for økt kontaktlærertillegg. Vedtak: Saken sendes over til forhandlingsutvalget.
  3. Jobbe for felles praktisering av overtid på enhetsnivå. Vedtatt.
  4. Bruk av leverandører som har tariffavtaler. Vedtatt.

Valg av nytt styre:

Hege Henden Nørbech - Leder, VGO/FAG (Kristiansund videregående skole)

Dina Gaupseth – Nestleder (Kristiansund videregående skole)

Kjell Arne Haugan - Styremedlem/ leder (Nye Folkeparken skole)

Åse Blakstad - Styremedlem FAS/ PPT

Karoline Wirum Granum - Styremedlem BHG PBL (Blåtoppen barnehage)

Karoline Gregersen - Styremedlem G (Atlanten ungdomsskole)

Eirik Wiik Rikardsen - Styremedlem G (Dale barneskole)

Asbjørn Dypbukt - Styremedlem pensjonistene

Hjørdis Grønvik - Styremedlem og HTV (Dale barneskole)

John Arne Henden - Leder pensjonistrådet med tale og forslagsrett

Vara:

Elisabeth Hammervold - Fast vara for ledermedlem (Dale barneskole)

Sunniva Wollan - BHG PBL ledermedlem (Blåtoppen barnehage)

Marianne Følsvik - VGO (Kristiansund videregående skole)

Ida Slatlem - BHG KS (Dale barnehage)

TARIFF 2024

Da er vi godt inne i 2024 og “vårens vakreste eventyr” nærmer seg med stormskritt - Hovedtariffoppgjøret 2024. Det betyr at det kan forhandles om alle elementene i hovedtariffavtalen, både lønns -og arbeidsvilkår.

Litt om bakteppe:

- Lærerne i skolen med over fire års utdanning tjener over 300.000 mindre enn ansatte i industrien med samme utdanningsnivå.

- Barnehagelærere, adjunkter og sykepleiere, med inntil 4 års utdannelse tjener i snitt nesten 200.000 mindre enn de med tilsvarende utdanning i industrien.

- Hver tredje plass på landets lærerutdanninger står ledig.

- I landets klasserom er det over 17.000 ansatte i undervisningsstillinger som mangler lærerutdanning.

- I barnehagene synker andelen barnehagelærere, og nesten 1 av 3 barnehagelærere ser for seg å slutte i løpet av de neste en til tre årene.

Les mer her: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2024/tbu--over-industrien-men-mye-gjenstar/

Utdanningsforbundet sine overordnede krav (fra tariffkurs i Oslo):

- Reallønnsvekst i alle tariffområder gjennom et sentralt prosentvise tillegg og en prioritering av lærere i skoleverket.

- Utdanningsforbundet krever at det utredes nye tariffpolitiske virkemidler for å stoppe mindrelønnsutviklingen for undervisningsgruppene i skoleverket, og for å stoppe kompetanseflukten fra barnehagene

- Sentral lønnsdannelse skal være bærebjelken ved fastsetting av lønn. Der lokale lønnsforhandlinger avtales, skal de lokale lønnstilleggene baseres på objektive kriterier som oppfattes som rettferdige, forutsigbare, legitime og etterprøvbare.

- Lederlønn skal baseres på lederansvaret, kompetanse, kompleksitet og størrelsen på den virksomheten man leder, og ikke på resultatbasert måloppnåelse. Ledere skal lønnes høyere enn dem man er satt til å lede.

Til grunn for Utdanningsforbundets prioriteringer og strategiske valg, ligger i vedtatt politikk i «Vi utdanner Norge», lønnspolitisk offensiv vedtatt i strategisk plan for perioden mars 2021—august 2022, samt innspill fra den organisasjonsmessige behandlingen før og etter landsmøte 2023. Dette er tilsvarende prosedyre som er fulgt ved tidligere hovedoppgjør. Som forberedelse til årets oppgjør har det videre vært gjennomført regionale tariffkurs for lokallag og fylkeslag.

Unios tariffpolitiske uttalelse 2024

Styret i Unio vedtok 12. mars Unios tariffpolitiske uttalelse for 2024, og Unios overordnede føringer for oppgjørene er:

- Lønnsoppgjøret må sikre Unios medlemmer en klar reallønnsvekst. Reallønnsnedgangen vi har sett de siste årene kan ikke fortsette.

- Tariffoppgjøret må bidra til å redusere lønnsgapet mellom offentlig og privat sektor for ansatte med høyere utdanning.

- Offentlig sektor må, som privat sektor, bruke lønn som virkemiddel for å rekruttere og beholde ansatte med nødvendig utdanning og kompetanse.

UNIO og TBU

Forhandlingsleder i Unio, Klemet Rønning-Aaby mener lønnsøkningen bør bli på minst 5,5 prosent! Forhandlingsstart i tariffområdet KS er 15. April, med frist for å komme til enighet midnatt 30. april (natt til 1. mai). Dersom partene ikke blir enige, går oppgjøret til mekling 21. -23. mai. Første potensielle streikedato vil bli 24.mai.

TBU gjorde i mars en ny vurdering av prognosen for konsumprisvekst, og anslår nå en vekst i konsumprisindeksen (KPI) på 4,1 prosent fra 2023 til 2024.

Les mer her: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2024/endelig-rapport-fra-tbu/

Et viktig premiss for Frontfagsmodellen er at privat og offentlig sektor skal stilles likt i konkurranse om arbeidskraften. Slik er det ikke nå!

Frontfaget

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, kaller årets oppgjør for et “Historisk lønnsoppgjør i frontfaget”. Partene har blitt enige om lønnstillegg som gir en total ramme på 5,2 prosent lønnsøkning og en storstilt etter- og videreutdanningsreform.

Les mer fra Fellesforbundet her: Historisk lønnsoppgjør i frontfaget | Fellesforbundet

Parats forhandlingsleder, Kjell Morten Aune, sier oppgjøret gir en ramme på 5,2%.

Les mer fra Parat her: Mekling på overtid: Mulig streik i vente (parat24.com)

I 2024 forventer vi en klar reallønnsvekst for lærerne og barnehagelærerne!

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet

Kurs og møter

ATV-kurs:

Den 21. mars gjennomførte vi kurs for arbeidsplasstillitsvalgte i KS og PBL. Gode diskusjoner og nyttige erfaringsdelinger. Dette er en svært viktig møtearena for ATV og for organisasjonsdialogen.

Barnehagedagen 2024:

Barnehagedagen 2024 ble markert tirsdag 12. mars og slagordet var "Stedet mitt". Kulturarv er tema, og formålet med dagen var å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.

I år var markeringen et samarbeid mellom Fagforbundet og Utdanningsforbundet, og den 11. mars koste vi oss med felles streaming og god mat.

Innlegg i TK

Innlegg om den økonomiske situasjonen i Fylkeskommunen og den videregående skole: Videregående opplæring, Kristiansund | Når fylkespolitikere seiler uten riktig kart (tk.no)

Aktiviteter fram i tid

Medlemsmøte invitert av Averøy, 9.april:

Udf Averøy har invitert oss til å delta på foredraget med Magnus Jackson Krogh og foredraget “Jævelungen - En Psykt bra forestilling”. Vi er 50 påmeldte. Kjekt at vi ble invitert.

Dialogmøte nr. 1 med politikerne:

10.april møter vi politikerne til dialog om situasjonen i oppvekst. Både politikerne og vi er svært fornøyde med disse møtene, og opplever dialog som god. Vi opplever også at vår stemme høres når aktuelle saker blir behandlet.

Følg oss gjerne på Facebook for jevnlig oppdatering i aktuelle saker: Facebook eller søk oss opp Instagram: Utdanningsforbundet KSU.

Hege Henden Nørbech

Leder, Utdanningsforbundet Kristiansund