Endringer i økonomiforskrift til privatskolelova i forbindelse med innføring av ny tilskuddsmodell for private grunnskoler

Utdanningsforbundet mener at tilskuddsmodellen og de varslede kompenserende tiltakene må utformes slik at alle kombinerte skoler, uavhengig av geografisk plassering, får et tilskudd som gir elevene et likeverdig tilbud med elever i offentlige skoler.

Utdanningsforbundet viser til vårt svar på høringen av forslag til endringer i privatskolelova, forskrift til privatskolelova og økonomiforskrift til privatskolelova. Der støttet Utdanningsforbundet at grunnprinsippene i tilskuddsmodellen for private skoler skal ligge fast og at det innføres et «knekkpunkt» på 45 elever. Utdanningsforbundet mente at dette var en pragmatisk løsning for rene barne- eller ungdomsskoler, og var samtidig skeptiske til det foreslåtte kuttforslaget i tilskuddene til kombinerte barne- og ungdomsskoler.

Vi mente at konsekvensene som forslaget vil ha for elever og ansatte på de kombinerte skolene på langt nær var godt nok utredet, og at departementet i denne saken har lagt for mye vekt på prinsipielle forhold og ikke vurdert hva de kombinerte skolene rent faktisk trenger av tilskudd for å kunne gi et godt og likeverdig tilbud til elevene, på linje med tilbudet i offentlige skoler.

Les mer: vårt høringsinnspill (PDF, 131 kB)