Barnehagen i et internasjonalt perspektiv

Dette temanotatet tar utgangspunkt i OECD og UNESCOs arbeid på barnehageområdet, og ser på noen internasjonale trender innenfor barnehagepolitikken.

Temanotat 1/2007: Barnehagen i et internasjonalt perspektiv (pdf)

Barnehagens betydning, oppdrag og mandat har i løpet av de seneste årene fått en langt større oppmerksomhet, nasjonalt og internasjonalt. Politisk og faglig har begrepet livslang læring - i betydningen fra vugge til grav – i økende grad blitt en innarbeidet del av utdanningspolitikken. 

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående. 

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.