Seminar for UH: Mer overordnet styring av lærerutdanningene

Gunn Gallavara

Astrid Kristin Moen Sund
E-post: [email protected]

Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmer i UH-sektoren informasjon om større pågående prosesser i sektoren. På dette seminaret ser vi på rapporten om mer overordnet styring av lærerutdanningene og anbefalingene fra ekspertgruppen.

Regjeringen har satt i gang et arbeid for å gjøre styringen av lærerutdanningene mer overordnet. Formålet er både å styre mer i det store og mindre i det små, og at de som tilbyr og samarbeider om lærerutdanning skal få større frihet og fleksibilitet til å videreutvikle utdanningene til det beste for barnehagen og skolen.

Dette arbeidet har vært gjennomført i flere faser. I første fase har et hurtigarbeidende rammeplanutvalg gitt anbefalinger til Kunnskapsdepartementet om forenklinger av rammeplanene for lærerutdanningene. Forslagene fra rammeplanutvalget ble sendt på høring og regjeringen fastsatte endringer i rammeplanene for lærerutdanningene 30. juni 2023.

I andre fase nedsatte Kunnskapsdepartementet en ekspertgruppe som fikk i oppdrag å gi råd til departementet om hvordan rammeplanstyringen av lærerutdanningene kan gjøres mer overordnet. Ekspertgruppen leverte en delrapport om rammeplaner som styringsvirkemiddel i lærerutdanningene, 1. desember 2023. Sluttrapport med anbefalinger til departementet ble levert i juni 2024.

Rapporten og anbefalingene vil ha stor betydning for våre medlemmer i UH-sektoren. Treffer anbefalinger behovene i barnehage, skole og lærerutdanningene? Og hvilke konsekvenser vil de få? Vi har invitert Sølvi Mausethagen, professor ved OsloMet og leder av ekspertgruppen til å innlede om ekspertgruppens anbefalinger.

Dere vil også møte universitetslektor Mattias Øhra, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge, Stine Christensen Holtet, lærer i grunnskolen og Kaspara Halkjelsvik, leder av Lærerstudentene.

Det vil være anledning til å stille spørsmål i chatten.

09.00 -09.05
Velkommen

09.05-09.50
Om ekspertgruppens anbefalinger
Sølvi Mausethagen, professor, OsloMet

09.50-10.00
Pause

10.00-10.30
Tre forberedte kommentarer
Mattias Øhra, universitetslektor, Universitetet i Sørøst-Norge
Stine Holtet, lærer, Høybråten skole
Kaspara Halkjelsvik, leder, Lærerstudentene

10.30-10.55
Spørsmål og svar

10.55-11.00
Avslutning

Sølvi Mausethagen er professor i utdanningsforskning ved Senter for profesjonsstudier og er prodekan for forskning og utvikling ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet. Mausethagen er utdannet allmennlærer, har mastergrad i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier. Mausethagen var sekretær for Ekspertgruppen om lærerrollen (2016), satt i Opplæringslovutvalget (NOU 2019:23) og ledet Utvalget for etter- og videreutdanning i barnehage og skole (NOU 2022:13).

Mattias Øhra er universitetslektor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge. Hans forskningsinteresser er blant annet profesjonsutvikling, organisasjonslæring og ledelse, nå sist som redaktør for Handlingsrom i utdanningsprofesjoner (2023) hvor det settes søkelys på hvordan faglig autonomi, myndighet og handlingsrom er satt under press fra politisk styring og kontroll. Øhra sitter også i styret ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Stine Holtet er lærer ved Høybråten skole i Oslo. Hun har tidligere vært leder i Pedagogstudentene og har i flere perioder sittet i sentralstyret i Utdanningsforbundet. Stine har sittet i flere rammeplanutvalg, blant annet i utvalget som i fase 1 våren 2023 foreslo forenklinger av rammeplanene og gruppa som jobbet med retningslinjer til ulike lærerutdanninger.

Kaspara Halkjelvik er leder av Lærerstudentene og inne i sin andre periode som leder.