Et permanent system for etter- og videreutdanning i skole og barnehage – En utredning fra Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet har utarbeidet en utredning om et permanent system for etter- og videreutdanning i skole og barnehage. Etter- og videreutdanning må sees som en del av yrkesutøvelsen, og profesjonskvalifiseringen må sees i et yrkeslangt perspektiv.

Utdanningsforbundet har fulgt opp skoledebatten etter PISA og PIRLS, blant annet ved å påpeke behovet for systematisk og forutsigbar etter- og videreutdanning. Vi mener denne må sees som en del av yrkesutøvelsen, og kompetanseutvikling – eller profesjonskvalifisering – må sees i et yrkeslangt perspektiv. Vårt landsmøtevedtak fra 2006 sier også at «det skal utformast eit forpliktande system som sikrar alle førskulelærarar, lærarar og leiarar formalisert etter- og vidareutdanning gjennom heile yrkeskarrieren. Ei god ordning kan vere fullfinansierte kompetanseår.»

Kompetanseutviklingsstrategien knyttet til Kunnskapsløftet avsluttes i 2008. For barnehagen utløper tilsvarende strategi i 2010. For både barnehage og skole er det derfor viktig å få på plass et permanent system som sikrer ressurser til og satsing på etter- og videreutdanning for lærere og ledere.

Heftet er sendt lokal- og fylkeslagene.