Kompetanseberetningen 2005 - skolen som lærende organisasjon

I dette temanotatet presenteres hovedinnholdet i kompetanseberetningen. Vi har valgt å foreta en kritisk drøfting av funn og konklusjoner. I drøftingen trekkes det veksler også på andre bidrag.

Temanotat 7/2005: Kompetanseberetningen 2005 - skolen som lærende organisasjon (pdf)

I april i år kom Kompetanseberetningen for 2005 – en kortfattet framstilling, eller ”en snarvei” som den blir kalt, til problemstillinger og mulige svar innen temaet skolen som lærende organisasjon.

Men en analyse av skolen som lærende organisasjon kan ikke ses uavhengig av hvordan sentrale myndigheter søker å styre og utvikle kvaliteten i utdanningssystemet.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående. 

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.