Utdanningsforbundets innspill til stortingsmelding om sosial utjevning og sosial mobilitet

Utdanningsforbundet mener at lærerne og deres ledere blir møtt med urimelige krav om hva de skal kunne gjøre noe med når barnehagen og skolen forventes å utgjøre en motkultur til samfunnsproblemer som ikke er skapt av utdanningssystemet, samtidig som barnehagen og skolen langt på vei tillegges skylden for at disse problemene ikke blir løst.

I skolen er det et stort antall ansatte i undervisningsstillinger som mangler lærerutdanning, og dette bryter med alle elevers rett på opplæring av en kvalifisert lærer. Det er en alvorlig utfordring når ukvalifiserte gis den særlig ansvarsfulle oppgaven som kontaktlærer, og for å bygge trygge klassemiljø. Når det gjelder barnehagen, er bemanningskrisen – at grunnbemanningen er for lav, sykefraværet for høyt og det faktum at det mangler mer enn 2 800 barnehagelærere bare for å oppfylle dagens lovkrav – den fremste årsaken til at mange barnehager ikke er i stand til å ivareta alle barnehagebarns behov og rettigheter.

Lærernes mulighet til å følge opp mangfoldet av barnehagebarn og elever avhenger også av at det spesialpedagogiske, helsefaglige og sosialpedagogiske tilbudet styrkes, men denne styrkingen må komme i tillegg til sikring av minstenormene for bemannings- og lærertetthet. Samtidig vet vi at disse minstenormene mange steder ikke er tilstrekkelige for å kunne gi alle barn og unge en trygg og forsvarlig oppfølging. Det haster å få på plass løsninger som gir lærerne i barnehagen og skolen bedre tid til hvert enkelt barnehagebarn og hver elev. Det viktigste for å sikre en barnehage og skole som faktisk fungerer som sosialt utjevnende fellesskapsarenaer her og nå, og som dermed vil ha betydning for alle barn og unge uavhengig av bakgrunn og forutsetninger, er med andre ord å tilføre barnehagen og skolen langt flere ansatte med lærerutdanning. Utdanningsforbundet mener derfor at ressursinnsatsen må økes, og at ressursene må brukes på en kraftig satsing på å rekruttere flere lærere.

Les mer: Vårt høringssvar (PDF, 162kB)