Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2010/11

I dette faktaarket presenteres elevtall, lærertall og antall skoler til og med skoleåret 2010/2011. Tallene er hentet fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) og Statistisk sentralbyrå (SSB). Tallene fra GSI ble lagt ut 18. februar 2011.

Faktaark 2011:02. Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2010/11 (pdf)

Både beregnede årsverk undervisningspersonale (lærerårsverk) og innrapporterte lærerårsverk har holdt seg stabil de siste årene. Med tanke på de tiltak som politikerne har iverksatt for å styrke tidlig innsats, burde det ha vært en økning. Fortsatt er andelen årsverk undervisningspersonale uten godkjent utdanning høy, og vi ser en fortsatt vekst i årsverk assistenter.

Tallene for gruppestørrelse i ordinær undervisning for hele landet har holdt seg stabil fra skoleåret 2000/01 fram til og med 2010/11. Ser vi derimot på ulikhetene fra kommune til kommune viser tallene at mens det i skoleåret 2000/01 var i underkant av 10 prosent av elevene som fikk sin opplæring i grupper med mer enn 20 elever, er situasjonen i inneværende skoleår at 26 prosent av elevene befinner seg i grupper med denne størrelsen.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.