Ber om møte med Kunnskapsdepartementet om laget rundt barn og unge

Barneombudet, Elevorganisasjonen, Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet ber nå regjeringen om å prioritere en satsing på laget rundt barn og unge. – Vi er bekymret for den alvorlige utviklingen i skolen, sier Geir Røsvoll.

De fire organisasjonene minner i brevet om at regjeringen gjennom Hurdalsplattformen har løftet frem laget og forpliktet seg til å styrke arbeidet med laget rundt.

– Derfor er det på tide med handling, sier Utdanningsforbundets leder, Geir Røsvoll.

Les brevet: Barneombudet, Elevorganisasjonen, Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet ber om et møte med Kunnskapsdepartementet om laget rundt barn og unge (pdf)

Dette bekymrer organisasjonene

Det er grunn til å være bekymret for en alvorlig utvikling i skolen. Dette er noen av utviklingstrekkene som bekymrer:

  • Flere elever opplever at de blir mobbet, mange strever med ufrivillig skolefravær, og det rapporteres om en betydelig økning av vold og uro som rammer både elever og voksne i skolen.
  • Skoleledere slår alarm om en situasjon hvor manglende ressurser fører til at skolene ikke klarer å innfri lovpålagte plikter.
  • Mange lærere opplever at de får ansvar for forhold som ligger utenfor deres kompetanse og kapasitet, med en stadig mer mangfoldig elevgruppe med økt oppfølgingsbehov.

Vil ha dialog

Resultatet blir at stadig flere elever ikke opplever en trygg skolehverdag med faglig mestring og sosial inkludering.

– Dette er bakgrunnen for at vi nå har gått sammen med Barneombudet, Elevorganisasjonen og Skolelederforbundet og bedt om et møte med Kunnskapsdepartementet. Vi ønsker å komme i dialog om videre arbeid på dette feltet, sier Røsvoll.

Store ulikheter mellom kommunene

De fire organisasjonene peker på at det er store ulikheter mellom kommunene. De mener derfor at det er behov for en mer helhetlig og systematisk tilnærming fra myndighetene.

– Lovreguleringen av laget fremstår i dag som noe tilfeldig og ufullstendig. Derfor mener vi det er behov for både en ansvars- og rolleavklaring, samt gode rammebetingelser for arbeidet, sier Røsvoll.