- Overstyrer arbeidet i barnehagen

- Mange av våre medlemmer opplever at kommuner og private eiere overstyrer det pedagogiske arbeidet i barnehagen, forteller Elisabeth Tobiassen, kontaktperson for barnehage i Nordland.

- Utdanningsforbundet mener lærere og ledere selv skal vurdere hvilke verktøy, manualer, programmer og kartleggingsverktøy som skal brukes i den enkelte barnehage og skole, sier Tobiassen.

Fylkeslaget sender nå ut en spørreundersøkelse til våre medlemmer i barnehagen, for å få en oversikt over bruken av ulike verktøy i barnahagene i Nordland.

Pålegger spesifikke vertøy

Det tas i bruk stadig flere programmer, kartleggingsverktøy og manualer i barnehagene. Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i barnehagene.

Mange av våre medlemmer opplever at kommuner og private eiere overstyrer det pedagogiske arbeidet ved å pålegge barnehagene å ta i bruk spesifikke standardiserte verktøy, programmer, kartleggingsverktøy og manualer. 

Må få bestemme selv

Dette er blitt et kjent problem og omfanget er vist ganske stort. Utdanningsforbundet har vedtatt tydelig politikk som sier at lærere og ledere selv skal vurdere hvilke verktøy, manualer, programmer og kartleggingsverktøy som skal brukes i den enkelte barnehage og skole.  

Det å bruke disse ulike verktøyene som en idebank, er for mange er bra ting. Det er lett tilgjengelig, og man tar i bruk det man selv ønsker. Da beholder man sin egen autonomi og profesjon.

Fylkesstyremøte 4/ 2024 ble avholdt 23. og 24. april. Der ble mange spennende saker diskutert, blant annet bruk av programmer/kartleggingsverktøy/manualer i barnehagene. 

Utdanningsforbundet Nordland ønsker å få en oversikt over bruken i barnehagene i Nordland.