Bemanningen i dagens PP-tjeneste er ikke tilstrekkelig til få utført lovpålagte oppgaver, viser en ny rapport. Lederne er usikre på om tjenesten er særlig godt rustet til å påta seg nye oppgaver.
Publisert 08.11.2022Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
PPT får ikke gjort lovpålagte oppgaver
Bemanningen i dagens PP-tjeneste er ikke tilstrekkelig til få utført lovpålagte oppgaver, viser en ny rapport. Lederne er usikre på om tjenesten er særlig godt rustet til å påta seg nye oppgaver.
Dette er blant funnene i en fersk rapport fra Nordlandsforskning om PP-tjenesten som er publisert i dag. I undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten deltar PP-ledere fra hele landet.
PP-tjenesten kommer til å få et utvidet ansvar som følge av omstillingen av Statped og et mulig utvidet mandat i ny opplæringslov. Og nå viser det seg altså at selv dagens lovpålagte oppgaver er vanskelig å få gjort med dagens ressurssituasjon i PP-tjenesten.
Sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder av kontaktforum faglig og administrativt støttesystem, Ida Næss Hjetland, er ikke er overrasket over funnene i rapporten, men kaller det en nedslående bekreftelse.
Har meldt fra lenge
Sektoren har over tid meldt om et gap mellom det PP-tjenesten forventes å bidra med og den kapasiteten tjenesten selv opplever å ha.
– Rapporten forteller det som ante oss, og det som vi som jobber i PP-tjenesten og de PPT samarbeider med i barnehage og skole faktisk også kjenner på kroppen daglig, sier Hjetland.
– Vi er ikke tilstrekkelig bemannet til å gjøre jobben vi skal, og det er et lite godt utgangspunkt når man har en nøkkelrolle i laget rundt barn, unge og voksne, påpeker hun.
For å møte myndighetenes ambisjoner om et godt lag som er tett på barn og unge, har Utdanningsforbundet over flere år løftet behovet for en styrket bemanning i landets PP-tjenester. Vi har tatt til orde for en bemanningsnorm, slik at vi kan sikre større grad av likeverdighet i det tilbudet som gis. Budskapet ser imidlertid ikke ut til å nå igjennom, verken hos nasjonale eller lokale myndigheter.
Tvert imot viser den ferske rapporten at det er lav bevissthet om hva som ligger til grunn for bemanningen av den enkelte PP-tjenesten. Kun et mindretall av PP-lederne kan oppgi bestemte kriterier for den fastsatte bemanningsstørrelsen.
Krever bred oppfølging
Hjetland mener dette gir grunn til bekymring, og krever konkret oppfølging fra flere nivåer.
– Det er klart at vi må ha en tanke om hvor mange folk vi trenger for å gjøre jobben, og det krever en innsikt i hva som må til for å få jobben gjort. Jeg blir jo nå usikker på hvorvidt denne innsikten finnes blant de som gjør de endelige prioriteringene, sier Hjetland, som selv jobber i PP-tjenesten som pedagogisk-psykologisk rådgiver
PP-tjenesten er en av lærernes viktigste støttespillere, og er en sentral del av profesjonsfellesskapet som utgjør laget rundt barn, unge og voksne i utdanning. Rapporten blir viktig i det videre arbeidet med å styrke PP-tjenesten, mener Hjetland:
– Politikken vår er tydelig, og dette er en viktig sak for hele organisasjonen vår. Utdanningsforbundet har i lang tid vært opptatt av bemanningssituasjonen i PP-tjenesten, men vi har manglet en oversikt over hvordan det står til der ute. Vi har ikke hatt et reelt utfordringsbilde å vise til, sier Hjetland.
Hun er glad for drahjelpen fra Nordlandsforskning og fra PP-lederne som deltok i undersøkelsen:
– Nå er det bare å brette opp ermene og stå på kravene om en mer bevisst og formålstjenlig bemanning av PP-tjenesten.
Heller ikke organiseringen av PP-tjenesten slik den er i dag, er hensiktsmessig for å overta et større ansvar og flere oppgaver, kommer det fram i rapporten. Flere PP-ledere forteller at det er utfordrende å få til et likeverdig tilbud i barnehager og skoler når det er store geografiske avstander, enten gjennom interkommunale samarbeid eller kommunesammenslåinger.
Utdanningsforbundet jobber for at alle barn, unge og voksne skal få oppfylt sin rett til en god, likeverdig og inkluderende utdanning. I dette arbeidet er støttesystemet, med PP-tjenesten i front, en viktig bidragsyter. PP-tjenesten har fått økt oppmerksomhet hos myndighetene de siste årene, med signaler om at tjenesten skal styrkes og at den skal få en tydeligere rolle.
Forskningsprosjektet som ligger til grunn for rapporten ble initiert av Utdanningsforbundet høsten 2021. Ønsket var en større innsikt i hvordan landets PP-tjenester er bemannet og organisert, siden det i dag foreligger lite systematisk kunnskap om dette.