Nøkkeltall for grunnskolen skoleåret 2009/10 - revidert

I dette faktaarket presenteres elevtall, lærertall og antall skoler til og med skoleåret 2009/10. Tallene er hentet fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) og Statistisk sentralbyrå (SSB).

Faktaark 2010:01. Nøkkeltall for grunnskolen skoleåret 2009/10 (pdf)

Dette faktaarket er viet aktuell statistikk for grunnskolen skoleårene 2007/08 til og med 2009/10. Tallene ble lagt ut i Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) 15. desember 2009. Basert på disse tallene publiserte Utdanningsforbundet Faktaark 2010:1, utgitt 12. januar 2010.

GSI-tallene blir først etablert som endelige ultimo april. Fram til da kan skolene legge inn rettinger. For skoleåret 2009/10 har slike opprettinger fått et omfang som i noen grad endrer bildet fra det opprinnelige faktaarket. Av den grunn gir vi nå ut et revidert faktaark.

Fra 2007/08 til 2009/10 har det vært en økning i årsverk undervisningspersonale til undervisning, men økningen er ikke så stor som den burde når man tar i betraktning de tiltak som politikerne har iverksatt for å styrke tidlig innsats. Denne økningen har kommet på undervisningspersonale uten godkjent utdanning, en gruppe som har økt med 13,4 prosent fra forrige skoleår. Årsverk undervisingspersonale med godkjent utdanning viser derimot en nedgang i perioden.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.