Ressursutvikling i grunnskolen

Temanotatet gir et bilde av utviklingen i grunnskolen fram til skoleåret 2006/07.

Temanotat 3/2007: Ressursutvikling i grunnskolen (pdf)

Utgiftene per elev har holdt seg stabile de siste fem årene målt i faste priser. Kommunene har i liten grad latt inntekstveksten siste år komme grunnskolen til gode. Privat­skolenes andel av elevtallet har økt sterkt de siste årene. Når samlet elevtall er stagnert betyr det en klar reduksjon i elevtallene for den offentlige skolens del. Lærertettheten har stagnert samlet sett (inklusive spesialundervisning og særskilt språkopplæring), mens en for den ordinære undervisningens del fortsatt opplever en markert svekkelse av lærertettheten.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.