Innspill til Budsjett 2024

Publisert: 11.12.2023

Til medlemmer av Bystyret.
Gratulerer med gjennomført valg og konstituering. Håper at vi kan fortsette den gode dialogen som vi har hatt i tidligere perioder.
Om vi har utelatt noen politikere fra lista som burde være mottaker, håper jeg dere kan videresende mailen.
Innspillet finner dere under her. Lykke til med budsjettet for 2024!

Innspill Budsjett 2024

Utdanningsforbundet Kristiansund

Utdanningsforbundet er en partipolitisk uavhengig fagforening for pedagogisk personale innenfor alle utdanningsnivåer. Utdanningsforbundet skal arbeide for at barn, unge og voksne får et kvalitativt godt og etisk forsvarlig opplæringstilbud, og for at utdanning skal ha en sentral rolle i samfunnet.

Utdanningsforbundet forstår at det er utfordrende å sikre gode nok rammer til det lovpålagte tjenestetilbudet. Likevel er det vår plikt som fagforening å støtte opp om de utfordringer våre medlemmer kjenner på i sin arbeidshverdag, og for tjenestetilbudet til barn og unge. Våre medlemmer gjør en uvurderlig innsats for fremtidens arbeidstakere, og må bli lyttet til.

Vi er dypt bekymret for konsekvensene av nedtrekkene sektoren er utsatt for. I tillegg er vi svært bekymret for hvilke nye tiltak, forsøk og forslag som legges frem for å kunne “tyne” sektoren for å dreie penger over til helse.

Å sette sektor opp mot sektor, de svake opp mot de svake, er ingen løsning. Vår sektor trenger mer penger for å drifte et tjenestetilbud som loven krever, og som levekårsutfordringene i kommunen krever. Levekårsutfordringer er reelle, og disse må komme i betraktning når budsjettet skal vedtas. Man kan gjerne sammenligne seg med sammenlignbare kommuner, men det blir feil å ikke se de individuelle utfordringene kommunen har.

En god nok økonomisk ramme vil gi oppvekstsektoren bedre forutsetninger for og lykkes med det lovpålagte opplæringstilbudet, og gi våre medlemmer mulighet for å svare ut sitt samfunnsmandat. Over tid kan dette bidra til å redusere flere av dagens kostbare poster, som f.eks. redusert spesialundervisning, levekårsbedring, synkende sykefravær og redusere frafall blant ansatte. Ufrivillig skolefravær og psykisk u-helse koster!

Vi har gjennom årene gitt dere innsikt i enhetene gjennom «praksishistorier», og legger til grunn at dere har notert dere den reelle situasjonen i oppvekst. Om noen har spørsmål eller lurer på noe, kan dere ta kontakt på [email protected].

Nedskjæring i oppvekstsektoren må stoppe!

• Vi sliter med å rekruttere og beholde lærere i skole, barnehage og støttesystemene i en tid der innsøking til lærerutdanningene stuper. Innsatsen for å rekruttere og beholde lærere må styrkes for at Kristiansund kommune skal kunne oppfylle alle barns rett til å få opplæring av kvalifiserte lærere.
  • Lovens krav til grunnbemanning og pedagognorm i barnehagen må opprettholdes ved fravær.
  • Lovens krav til lærertetthet må opprettholdes ved fravær.

• Bortfall av undervisning ved fravær gjør det vanskelig å måle reell effekt av opplæringen, herunder spesialundervisning og særskilt norskopplæring. Denne retten er noe  elevene har krav på etter opplæringsloven §5-1 og §2-8. Vi blir stadig presentert for økningen i spesialundervisning på utover i utdanningsløpet.

• PP-tjenesten er utsatt for årlige nedskjæringer, stikk i strid med hva regjeringen uttalte om at PPT skal rustes opp for å imøtekommebehovet for lokal kompetanse når Statped skal nedskaleres. Det er viktig at rammen til PPT økes for å kunne oppfylle regjeringens forventning til kommuner og fylkeskommuner.
  • Hva gjør nedprioriteringen av  PP-tjenesten med tidlig innsats og arbeidet mot å bedre levekårene i kommunen?

De lovpålagte oppgavene MÅ prioriteres.
Mulige tiltak kan være:
  • Ta på alvor behovet for spesialundervisning og øremerk mer penger.
  • Flere lærerstillinger for økt lærertetthet.
  • Øke andel barnehagelærere for å styrke bemanningen.
  • Rust opp PP-tjenesten - end el av laget rundt  barn og unge.
  • Konkurransedyktig lønn ved tilsetting.
  • Finn reservestyrken i kommunen og undersøk hva som skal til for å rekruttere dem tilbake.
  • Rekrutteringsstipend på lik linje med sykepleiere i kommunen.
  • Lønn for (master)utdanning for barnehagelærere.
  • Økt kontaktlærertillegg og ped.ledertillegg.
  • Økt tid til å være kontaktlærer og økt plantid for ped.ledere (denne oppgaven har blitt mer og mer krevende og oppgaverik).

Grunnskoler

Negative trender på nesten alle enheter med merforbruk og innsparing på vikarer. Dette får konsekvenser for både sykefravær og for tjenestetilbudet. Det blir rovdrift på ansatte, og elever får en tydelig redusert kvalitet i opplæringstilbudet. Ukvalifiserte settes inn i stedet for lærer for å redusere kostnader. En altfor lav budsjettramme er en umulig oppgave for rektor. Det vil føre til konsekvenser for tjenesten.

Kort sammenstilling av konsekvenser (månedsrapportene viser hele bildet):

• Sammenslåing av klasser/elever/timer og nedbemanning vil gi større utfordringer i tett elevoppfølging – både for normerte undervisningen og for spesialundervisningen.
  • Reduksjon i ledelse/administrasjon vil øke arbeidsbelastning og gi utfordringer i tett oppfølging til personalet totalt sett.
  • Bruk av ufaglærte vikarer som går ut over lærertettheten og opplæringstilbudet.
  • Økt belastning på lærerne og økt sykefravær.
  • Reduksjon i det lovpålagte tjenestetilbudet.
  • Økte utfordringer med ufrivillig skolefravær.
  • Økte utfordringer i lærernes og elevenes psykososiale hverdag.

PPT

Kommunens pedagogisk psykologiske tjeneste er sakkyndig instans i saker om spesialpedagogisk hjelp. Tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet lovpålagte sakkyndige vurderinger. De skal bistå barnehagene og skolene i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling, for å tilrettelegge barnehagetilbudet og opplæringstilbudet for barn med særlige behov.

PPT for Ytre Nordmøre er en interkommunal tjeneste med 4 eierkommuner: Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla, med oppfølging av totalt 52 enheter. I 2016/2017 hadde PPT 23,4 årsverk. Nå har PPT totalt 17,2 årsverk, inklusiv leder, merkantil og 3 årsverk knyttet til de videregående skolene. Det vil si at i kommunene er det kun 12,2 årsverk som skal serve alle barnehagene, skolene og voksenopplæringen i alle de fire eierkommunene. Planen er å nedskalere PPT til 15 årsverk.

Enheten har hatt store krav til nedtrekk de siste årene, som gir altfor stor arbeidsmengde per årsverk. Med 7 årsverk tilgjengelig for Kristiansund, skal PPT følge opp 12 barne – og ungdomsskoler, 14 barnehager og voksenopplæring. Det sier seg selv at det er alt for få ansatte! Tjenesten har ikke lenger vakanser, for stillingene er rett og slett tatt bort.

PPT har de siste årene vært preget av høyt sykefravær, der en god del har vært arbeidsrelatert. Tjenesten hadde en økning i sykefravær, fra 6,34%  (2021) til 10,68% (2022). PPT er svært sårbare ved sykefravær, da enheten ikke har vikarordning. Et høyt sykefravær koster penger og utfordrer PPT sin mulighet for å svare ut de lovpålagte oppgavene på en bærekraftig måte for de ansatte.

PPT har høsten 2022 innført venteliste for henvisninger fra grunnskolene, for å forhindre at ansatte blir sykemeldte som følge av langvarig stor arbeidsmengde og for videre økning i sykefraværet.  PPT er en lovpålagt tjeneste og har ikke lov til å operere med venteliste. Opprettelsen av venteliste er et lovbrudd, og registrert som avvik i Compilo.

Regjeringen har varslet at Statped får beholde 40 millioner av de 160 millioner som Solberg-regjeringa ville kutte i overføringene til den statlige spesialpedagogiske tjenesten. Intensjonen med denne nedtrappingen var å styrke det spesialpedagogiske arbeidet i kommuner og fylkeskommuner ved å få mer kompetanse tett på brukerne. Nåværende regjeringen har fått flere tilbakemeldinger fra brukerorganisasjoner og foreldre som tyder på at nedbyggingen av Statped ikke kan videreføres uten at det går ut over det lokale tilbudet Statped får behalde 40 millionar (utdanningsnytt.no).

I Kristiansund erfarer vi at kommunen ikke har hatt noen tanker om å ruste opp PPT for å ivareta PPT sitt mandat og utvidede ansvar knyttet til Statped og ny Opplæringslov. Kristiansund har heller bedrevet systematisk nedbygging av tjenesten.

Barnehager og Opplæringstjenesten

Vi er bekymret for om Kristiansund vil klare å rekruttere og beholde tilstrekkelige barnehagelærere fremover. Per nå mangler vi 4 barnehagelærere etter dagens barnehagelærernorm (43% av ansatte skal være barnehagelærere). 20% av barnehagene oppfyller ikke normen. Det betyr at barnehagen har pedagogiske ledere som ikke oppfyller kompetansekravet. (Tall hentet fra Utdanningsdirektoratets Basil-register).

Ved for lav bemanningen blir sykefraværet en ond sirkel. Belastningen på de ansatte øker, og den gjør barn sårbare. Det betyr at vi risikerer at barns ønsker, interesser og behov ikke fanges opp eller følges opp på hensiktsmessige måter. At barnehagen ikke er fullt bemannet i mer enn 4-5 timer om dagen, blir også en trussel mot «barnets beste».

• Vi oppfordrer Bystyret til å etterspørre innsetting av faglært vikar ved sykdom hos barnehagelærere.
  • Vi oppfordrer Bystyret til å tenke over om det høye sykefraværet og bruk av ufaglærte som vikar for barnehagelærer får konsekvenser for tidlig innsats og utfordringer senere i utdanningsløpet.

Vi må tørre å utforske ulike lokale strategier for en bedre barnehagelærertetthet, vikarordninger, reduserte åpningstider og styrket bemanning for å redusere slitasje på ansatte og for at barnehagene skal kunne innfri sitt samfunnsoppdrag:

• Vi mener at arbeidsgiver må ha som mål at minst 50 prosent av bemanningen er barnehagelærere.
  • Norm for bemanning må gjelde i hele barnehagens åpningstid.
  • Økt bemanning som et viktig virkemiddel og som styrking av tidlig innsats og en reduksjon i behovet for spesialundervisning.
  • Demografien i yrket ; flere tidligere førskolelærere (barnehagelærere) som gikk over til grunnskolen nærmer seg nå AFP-alder. Faren for at nåværende barnehagelærere etter hvert går over til grunnskolen er en realistisk tanke å ta  med seg.

Eksempler fra andre kommuner:

Konsekvenser av for lite penger

Alle konsekvensene i oppvekst syns ikke like godt. Det som syns godt er det høye sykefraværet, den reelle utfordringen med å rekruttere og beholde lærere, ledere og ansatte i støttesystemene, det økende behovet for spesialundervisning og den økende “slitenheten” blant ansatte.

Søkerlistene med antall kvalifiserte søkere til både lærer- og rektorstillinger er synkende. Å rekruttere og beholde rektorer er en utfordring.

Om stress og sykefravær. Ansatte i barnehage og skole opplever mest stress på jobb (utdanningsnytt.no)

Flere vil slutte. Nesten 1 av 3 barnehagelærere ser for seg å slutte i jobben i løpet av 1-3 år (utdanningsnytt.no)

Konsekvensene av for lite penger leses i månedsrapportene. Lærernes mandat er rettet mot barn og unges danning og utdanning. Det er ikke etablert en god kultur for melding av avvik. Vi er glade for å se at det er en økning i meldte avvik fra oppvekst, men ser at opplevelsen av å være illojalitet fremdeles er stor. En god avvikshåndtering skal avdekke forhold som ikke er i tråd med loven, og sikre tiltak for å kunne levere tjenester av god og hensiktsmessig karakter.

For trygge og helsefremmende arbeidsplasser påpeker vi:

• Et systematisk HMS- arbeid på hver enkelt arbeidsplass er lovpålagt. Det må etableres en positiv kultur for å melde avvik – helt ned på enhetsnivå.
  • Ansatte bør oppfordres til å melde avvik, og arbeidsgiver bør undersøke årsaken ved fravær av meldte avvik. Fravær av avvik bør føre til en bekymring
  • Det må legges til rette for gode medbestemmelsesprosesser i forhold til utvikling av utdanningssektoren - også på enhetsnivå, og i alle enheter.

De smale rammene “tvinger” også ledere og lærere til å lete etter mulige innsparinger for å innfri pålagte innsparinger. Dette kan for eksempel være å ikke kjøpe inn nødvendige arbeidsverktøy som de trenger; f.eks. stoler, arbeidsbord og læremateriell. Tiltak som etter hvert vil gå ut over både helse og tjenestetilbud.

Spesialundervisning i skoler og barnehager

Vi blir fremlagt at andelen spesialundervisning øker selv om barnetallet går ned. Når vi ser dette i sammenheng med hva våre medlemmer melder om lite eller ingen vikarer ved sykdom og annet fravær, vil vi sette det i sammenheng med økonomi og de levekårsutfordringene vi har.

Utdanningsforbundet ønsker fortsatt å uttrykke bekymring for gjennomføring av spesialundervisning. All forskning viser at mangel på nødvendige tiltak tidlig, vil føre til behov senere i utdanningsløpet.

Det går ikke an å måle spesialundervisningen når den i praksis veldig ofte ikke blir gjennomført. Når skoler og barnehager ikke har penger nok til å følge opp barn og elevers rettigheter etter loven, vil det opplagt få konsekvenser for den enkelt og for samfunnet.

Vi blir ekstra bekymret når vi opplever at ekstreme forslag legges frem og forsvares som gode. Et eksempel er søknaden om å få delta i frikommuneforsøk, der hensikten var å ta fra barn -og foreldrerettigheter/ rettsikkerhet for å kunne dreie penger over til helse.

Ukvalifisert arbeidskraft

• Kostra -og GSI-tall for Kristiansund kommune viser at vi pr. nå ikke oppfyller lærernormen og pedagognorm - verken i planlagt eller daglig drift.
  •  Kristiansund mangler vi 4 barnehagelærere etter dagens barnehagelærernorm (43% av ansatte skal være barnehagelærere). 20% av barnehagene oppfyller ikke normen. Det betyr at barnehagen har pedagogiske ledere som ikke oppfyller kompetansekravet. (Tall hentet fra Utdanningsdirektoratets Basil-register).
  • Siste tall tilsendt fra SSB viser at det det er i overkant 20% av lærerne (66 av 323) som ikke har lærerutdanning i kommunen. For de videregående skolene i fylket blir 23% av lærerårsverkene utført av ansatte uten lærerutdanning.
    Ved behov for vikarer blir det ofte satt inn ufaglærte. Det er spriket mellom det planlagte og det reelle som er viktig og som synliggjør hvor mye ukvalifisert              arbeidskraft som settes inn i undervisning.
  • Kostnaden for vikarbruk må gjenspeile behovet, og være en del av rammeoverføring til sektoren.

Utdanningsforbundet organiserer pedagogisk personale innen alle utdanningsnivå, og vi forventer at ALLE politisk part vender seg til oss når budsjett skal behandles og vedtas for vår sektor. Det er vi som er lærere, det er vi som kan skole og barnehage og det er vi som kan fortelle dere hva som skal til for å drive en god skole i tråd plan – og rammeverk.

På vegne av Utdanningsforbundet Kristiansund

Hege Henden Nørbech