Stemningsrapport fra Genéveskolen

Rebekka S. Østebrøt er organisasjonstillitsvalgt i fylket, fylkesstyremedlem og lokallagsleder i Utdanningsforbundet Eigersund til vanlig, men i perioden fra 3.juni til 14.juni er hun Utdanningsforbundets deltaker på Genéveskolen. Genéveskolen er et kurs om fagforeningenes og folkebevegelsens muligheter til å påvirke i en globalisert verden. Hun formidler her sine tanker og inntrykk så langt fra oppholdet i Genéve.

Genéveskolen startet allerede i 1931 og er den eneste av sitt slag. Det er et årlig kurs som samler deltakere fra hele Norden. I år er vi en gruppe på 27 deltakere fra forskjellige fagforeninger i de nordiske landene. Gjennom de to første ukene nå i juni skal vi følge FN-organet International Labour Organizations (ILO) sin internasjonale arbeidskonferanse i Genève. Tidligere i år har vi deltatt på en samling på Runö utenfor Stockholm, i tillegg har vi deltatt på flere forelesninger via teams.

Som deltaker på Genéveskolen skal jeg følge den standardsettende komiteen for biologiske farer i arbeidslivet. I denne komiteen er det en nordisk delegasjon på 5 delegatere fra Norge, Sverige, Danmark og Finland. Vi er tre deltakere fra Genéveskolen som følger komiteen og vi har blitt tatt godt i mot av den nordiske delegasjonen.

I lys av hvordan Norge taklet koronapandemien og hvordan vi lærere måtte stå i front, med egen helse på spill, er det spennende å få oppleve arbeidet med denne konvensjonen på nært hold.
Jeg ser frem til mange gode diskusjoner om hvordan man skal håndtere biologiske farer i arbeidslivet i fremtiden. Gjennom konferansen skal jeg bruke de mulighetene jeg har til å belyse våre utfordringer i læreryrket når det kommer til biologiske farer.

Helt avslutningsvis vil jeg rette en takk til arbeidstakergruppen på konferansen. Vi har blitt tatt imot på en veldig god måte. Vi deltar på alle møter sammen med delegatene fra arbeidergruppen og får en unik mulighet til å diskutere med utfordringer og muligheter med deltakere fra arbeidstakersiden. Dette gjelder både sakene vi jobber med her, men også annet som kan være relevant for vårt arbeid.

imagebzxkeh.png

Bilde: De norske elevene på året Genèveskole

Vi ønsker Rebekka lykke til med sitt opphold i Geneve og deltakelse på ILO- konferansen.