Sommerhilsen fra fylkesledelsen

Fylkesleder Thore Johan Nærbøe og nestleder Torill Beitdokken sender sommerhilsen til alle medlemmer. Denne kan dere lese her. Med ønske om en riktig god sommer til alle.

Sommerhilsen 2024

Der jeg vokste opp, på Toten, pleide gammeltotningene å si at dersom Mjøsisen lå til St.Hans ble det en sein sommer. Jeg regner med at så ille vil det ikke bli i år, når ferien inntreffer rundt om i Innlandet.

Det regner utenfor vinduet der jeg sitter. Himmelen er nokså grå, men i det store og hele gjør det egentlig ingenting. For akkurat nå sitter jeg inne, og har mulighet til å tenke noen litt lange tanker. Da kan man, kanskje, tolerere både regn og gråværskyer og tro at det fører til mindre gråvær på innsiden av hodeskallen. En kan i hvert fall håpe.

Fylkesstyret har pekt ut fire strategiske satsinger for det kommende året. Disse satsningsområdene springer ut av vedtatte retningslinjer på fylkesårsmøtet og problemsstillinger som preger den generelle samfunnsdebatten.

Emosjonelle og relasjonelle belastninger i arbeidet preger arbeidet våre medlemmer står i. Det å arbeide med mennesker er noe annet enn å arbeide med maskiner, og mange lokallag har tatt tak i dette på lokalt plan. Fylkesstyret vil intensivere arbeidet etter sommerferien, og har bl.a. invitert lokallagene inn i et pilotprosjekt der vi setter søkelys på avvik og avvikshåndtering.

Satsningsområdet finansiering av oppvekstsektoren har som mål å endre premisset som ser ut til å ligge til grunn i offentlig forvaltning, nemlig det at oppvekstsektoren er godt nok finansiert. Alle som jobber i barnehager, skoler, støttesystemene og høgskoler vet godt at sektorene er skåret inn til beinet. Vårt arbeid vil derfor rette seg mot politisk nivå og bygge forståelse for at uten en oppvekstsektor med tilstrekkelig bemanning og gode nok rammevilkår vil det bli umulig å opprettholde kvaliteten i velferden.

En god lærerutdanning og samarbeid med UH-sektoren er essensielt for å bedre rekrutteringen til læreryrkene. Her vil fylkesstyrets arbeid sentrere rundt læreryrkets egenart, god kontakt med lærerstudenter, lokal veiledning av nyutdanna og tett kontakt med praksisfeltet.

Det siste satsningsområdet heter oppfølging av Sannhets – og forsoningskommisjonens rapport, og ansvarliggjør fylkesstyret når vi anerkjenner vårt ansvar for den uretten som har skjedd mot samer, kvener og skogfinner. Utdanningssektoren spilte en aktiv rolle i fornorskingspolitikken, og dette gjør det spesielt viktig at Utdanningsforbundet jobber med oppfølging av rapporten. Til høsten skal vi bl.a. arrangere et seminar med målgruppen skoleeiere og skoleledere, der kompetanseheving vil stå sentralt.

Sammen med Utdanningsforbundets strategiske plan, med satsninger som «En fremtidsrettet tariffpolitikk,» «Tid for de minste,» «lærerrollen» og «kvalitetsutvikling på skolens premisser,» håper vi dere oppleve en fagforening som er med på å tegne oppvekst – og utdanningskartet både nasjonalt, regionalt og lokalt.

Så er det mye annet vi skulle ha snakket mer om. Pensjonistrådets arbeid, resultat fra tariffoppgjørene, nye kontorlokaler, sykefravær i barnehagene, utenforskap, PP-tjenesten, ledere i barnehager og skoler, lærere som utsettes for vold, etter – og videreutdanning og mye mer. Det får holde å si at alt dette også er på agendaen vår, nesten daglig. Enten det er i dialog med lokallag, enkeltmedlemmer, samarbeidspartnere eller andre, favner vi bredt. Ikke alt er like synlig og vi skulle ønske tiden strakk til mer, men slik er det nå bare.

Uansett hvor du er, ønsker vi en riktig god sommer og takker for det du har bidratt med til beste for lærerprofesjonen, barn, elever og studenter dette året.

for Utdanningsforbundet Innlandet

Thore Johan Nærbøe       Torill Beitdokken