Innholdsrikt infomøte om Vinstra videregående skole

Publisert: 07.03.2024

Mandag 4.mars arrangerte Utdanningsforbundet Nord-Fron et informasjonsmøte med politikere fra Midt-Gudbrandsdalen.

Alle de tre ordførerne i Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu var til stede. Det samme var også flere kommunestyremedlemmer og lokale fylkestingsrepresentanter.

Ingunn Teige Spjotum, medlem i lokallagsstyret og lærer ved VVS, innledet med å orientere om den pågående skole- og tilbudsstrukturen i Innlandet fylkeskommunen. Bakgrunnen for dette møtet var å få frem fakta om tilbudet ved VVS.

- Det er viktig at beslutningene som skal tas om skole- og tilbudsstrukturen er basert på fakta og at dette møtet kan bidra til å gi politikerne et riktig beslutningsgrunnlag, sa hun.

Kompetansearbeidsplass

Rektor, Leif Solheim, kunne fortelle at det har blitt påkostet 300 millioner kroner de siste 15 årene.

- Det har blitt en flott skole som hele bygda kan være stolt av. Det er antakelig den største enkeltarbeidsplassen i Gudbrandsdalen med 94 fast ansatte. Vi har høy kompetanse og ansatte med bakgrunn som musikere, ingeniører, sykepleiere, fagarbeidere og lærere. I tillegg tilbyr vi ulike sertifiserte kurs ovenfor næringslivet innen stillas, lift, HMS m.fl., sa han.

Skolen har i år 362 elever fordelt på 32 klasser. Elevene som går ved skolen kommer fra Skjåk og Lesja i nord til Lillehammer i sør. I tillegg er det elever fra andre deler av landet som går på landslinja for folkemusikk. Utdanningstilbudet består av studiespesialisering og flere retninger innen yrkesfag.

- Det er en god balanse mellom elevtall på yrkesfag og studieforberedende slik det er i dag og det er med på å dekke næringslivets behov. Fullføringsgraden hos oss er bedre enn gjennomsnittet for resten av fylket, kunne Leif fortelle.

Avslutningsvis kunne rektor Leif Solheim oppsummere med at de har høy trivsel, høy gjennomføring og gode faglige resultat. Det er ansatte som er godt kvalifiserte ved skolen og de fleste ungdommene i Midt-Gudbrandsdalen går på Vinstra.

En skole med ambisjoner

Åmund Bækken Blakar, lærer og tidligere elev, snakket om en JA-skole som har store ambisjoner for både elever og ansatte:

- Vi ønsker å gi elevene lærerike arenaer hvor de får utfordre seg, med muligheter til å være kreative og engasjerte. Her får de oppleve læring på en ny måte ved hjelp av elevbedrifter og utveksling til andre land gjennom Erasmus+. I tillegg har vi et godt samarbeid med kulturlivet og flere intensjonsavtaler med lokale prosjekter, som f.eks. E6-utbygging i dalen.

Ved skolen legges det godt til rette for bedriftsbesøk og utflukter til bl.a. Stortinget. I tillegg arbeides det med å heve kompetansen på utdanningstilbudet ved å delta i ulike mesterskap som Skole-NM, samt Innlandsmesterskap i tømrerfaget som arrangeres på VVS 21.mars.

På spørsmål fra salen om de ansatte opplever et stort nok fagmiljø, kunne Åmund og de andre lærerne som var til stede svare dette:

- Det er et helt fantastisk fagmiljø slik det er i dag. Vi har et godt samarbeid og erfaringsutveksling på tvers av avdelinger og yrkesgrupper. Etter ombyggingen er alle samlet under samme tak, noe som skaper et solid miljø og gode muligheter for tverrfaglig planlegging av undervisning.

Åmund kunne også føye til at det er 8 ulike fagforeninger representert ved skolen, noe som kommer både elever og ansatte til gode.

Historisk tilbakeblikk

Lokalhistoriker og lærer, Arild Teigen, ga oss et historisk tilbakeblikk fra da det ble etablert et skoletilbud i det tidligere hotellet Furuheim i 1920 og frem til i dag.

- Det er lurt å se bakover i tiden for å se fremover, slik at man treffer de rette beslutningene og ikke gjør de samme feilene på nytt, poengterte han.

I 1946 ble det etablert et landsgymnas på Vinstra hvor hotellet Furuheim lå. Dette har senere blitt til Vinstra videregående skole slik vi kjenner det i dag. Tanken om landsgymnas var tuftet på to viktige prinsipp:

1. Alle ungdommer har rett til, uansett økonomisk-sosial klasse, utdanning i nærområdet.
  2. Bygdeungdom har like stor rett til utdanning i nærområdet som byungdom.

- Dette er prinsipp som står seg like godt i dag, men som ikke blir håndhevet av politikerne. Landsgymnas betydde kvalitet. Det ble opprettet på ulike steder i Norge etter krigen som ikke hadde blitt prioritert i dag, sa han.

En blanding av kontinuitet og fornuftige nyvinninger har skapt en sterk utdanningsinstitusjon gjennom 80 år på Vinstra.

- Dette er farlig å bryte opp av fylkespolitkerne, advarte Teigen.

I årene frem til 2038 viser fylkeskommunen sine beregninger at nedgangen i antall 16-åringer i Midt-Gudbrandsdalen er på 23 elever. Dette er en mindre nedgang enn de fleste andre regionene i Innlandet.

- Vi må ha litt perspektiv på dette. Nedgangen er ikke like drastisk som det blir gjort inntrykk av. Men, elevene er individer! De er ikke tall og brikker, sa Teigen og henviste bl.a. til utspill fra Joakim Ekseth (hovedutvalgsleder for utdanning) om at “vi skal konvertere tomme pulter til kvalitet og innhold”.

Arild Teigen avsluttet sitt innlegg med at Vinstra videregående skole ikke må bli hverken en “filialskole”, “råvareskole” eller “nettakademi”.

Omvisning

Møtet ble avsluttet med en omvisning i skolens lokaler. I avdelingen for helse og oppvekst fikk vi se elever demonstrere moderne velferdsteknologi. De fortalte om et godt samarbeid med utplassering på institusjoner i Nord-Fron og Sør-Fron kommune. Flere av elevene skal også ha internasjonal praksis på Kreta nå i år.

I musikkavdelingen fikk vi se øvingslokaler med innspillingsstudio og ulike instrumenter. Elevene som går her får egen nøkkelbrikke slik at de kan øve på ettermiddag og kveld, noe som skaper et godt miljø og samhold. Lærere ved avdelingen kunne fortelle om at dette er en studieforberedende linje, som vil si at de får mulighet til høyere utdanning etter videregående. Ikke alle fortsetter innenfor musikk, men uavhengig av det er de en stor ressurs innenfor kultur og frivillige organisasjoner.

Omvisningen avslutta med et besøk hos teknologi- og industrifaget, som hører til i et av de nyeste og mest moderne lokalene. Her er det store verkstedlokaler med topp moderne utstyr. De har et tett og godt samarbeid med lokale bedrifter.

Etter omvisningen ble det servert karbonadesmørbrød og gulrotkake i kantina.

Takk til Midt-Gudbrandsdal interkommunale politiske råd for godt samarbeid rundt gjennomføringen av arrangementet. Takk også til klubben ved VVS for initiativet og innholdet i møtet.

Ønsker du å lese mer om skoletilbudet ved VVS, besøk hjemmesiden: https://www.vinstra.vgs.no/

Se også flere bilder fra besøket i vedleggene nedenfor. FOTO: Inge Jostein Findalen. FOTO samlebilde: Anne-Marie Olstad.