Realinntektsvekst til pensjonistene

Årets trygdeoppgjør er ferdig. Oppgjøret vil gi økt kjøpekraft til pensjonistene om prisveksten blir som regjeringen anslår i revidert budsjett.

– Vi er glade for at pensjonistene får økt kjøpekraft. I år vil realinntektsveksten for pensjonistene øke med 0,7 prosent om prisveksten blir som regjeringen anslår i revidert budsjett, sier Geir Røsvoll, leder av Utdanningsforbundet.

Det er vår hovedorganisasjon Unio, ved Erik Orskaug, som har deltatt i trygdedrøftingene på vegne av medlemsorganisasjonene.

– Trygdeoppgjøret fulgte boka, rammen var god også i år på grunn av det høye anslaget på prisveksten. Stort overheng gir derimot relativt lav regulering av alderspensjonene per 1. mai, sier Orskaug. Overhenget ble stort på grunn av stor vekst i fjor, og overheng er enkelt forklart inntektsvekst du allerede har fått.

Les notat om trygdeoppgjøret: Trygdedrøftingene 2024 (unio.no)

Sikret realinntektsvekst

– Unio vant for et par år siden, og etter mange års kamp, fram med at alderspensjonene skal reguleres med gjennomsnittet av lønns- og prisvekst. Nå sikres alderspensjonistene realinntektsvekst når lønnstakerne har reallønnsvekst. Slik var det ikke under det gamle reguleringsregimet som Solberg-regjeringen nektet å endre, sier Orskaug.

Alderspensjonene vil få en årsvekst på 4,58 prosent. Det er bare litt under frontfagsramma. Dette skyldes at regulering med gjennomsnitt av lønns- og prisvekst blir høy når også prisveksten er høy. Revidert nasjonalbudsjett anslår prisveksten til 3,9 prosent og lønnsveksten til 5,2 prosent.

Regulering av grunnbeløpet

Trygdedrøftingen bestemmer også reguleringen av grunnbeløpet. Dette økes med 4,56 prosent per 1. mai og nytt grunnbeløp blir 124.028 kroner.

– Grunnbeløpet (G) er viktig. Det brukes for å regulere opptjente rettigheter i pensjonssystemet, for å regulere uføretrygden, en rekke offentlige støtteordninger og er viktig i mange tariffbestemmelser, forklarer Erik Orskaug.

Økning i %

per

Økning i kr

per

Ny per

Årsvekst

2023–24

Grunnbeløp

4,56

5,15

Minstepensjon*

4,56

5,82

Alderspensjon

2,76

4,58

*Minstepensjonen økte 4000 kroner fra 01.05.21 (tilbakevirkende fra 01.05.20), med 5 000 kroner fra 01.07.21 og med 4000 kroner fra 01.01.23.

Regjeringen har drøftet tallgrunnlaget for oppgjøret med Pensjonistforbundet, Senior Norge, Forsvarets seniorforbund, Landsforbundet for offentlige pensjonister, Funksjonshemmedes felles­organisasjon, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner, LO, YS, Unio og Akademikerne.

Nytt grunnbeløp og reguleringssatser blir formelt fastsatt ved kongelig resolusjon 24. mai 2024. Pensjon og trygdeutbetalingene økes med virkning fra utbetalingen i juni, inkludert en etterbetaling for mai måned, skriver regjeringen i en pressemelding.

Les pressemeldingen: Økte pensjoner og trygdeytelser (regjeringen.no)

Sitert

Avbildet: Geir Røsvoll