Verdals hittil største EØS-prosjekt skaper rom for en idrettspedagogstilling til barnehagene

Publisert: 14.09.2022

EØS-prosjekt i samarbeid med Polen skal bidra til å forbedre aktivitetsnivå og ernæring for barn i våre barnehager

Kari Anne Karlsen er ansatt som barnehagelærer i Verdal kommune, nå har hun permisjon i ett år for å fungere som idrettspedagog for alle barnehagene i Verdal. I tillegg til kompetansen som barnehagelærer, har Karlsen formell kompetanse innen kroppsøving og idrettsfag.

Ansatte i barnehagesektoren er ofte positive til utviklingsarbeid, selv om det sjelden følger med ressurser til å skape endringene som er nødvendige. Nå utløser dette EØS-prosjektet midler til å anskaffe tilpasset utstyr og bemanne opp med riktig fagkompetanse til å drifte dette i utviklingsarbeidet i barnehagene.

Utdanningsforbundet har lenge hevdet at oppgaveporteføljen til lærere i barnehage og skole er stor nok, endring av kvalitet i barnehage og skole krever tilførsel av ressurser og bemanning.

Endelig ser vi et prosjekt som hensyntar dette og ikke forventer at barnehageansatte skal løse nye arbeidsoppgaver innenfor  eksisterende rammer.

+ Artikkel fra t-a.no