Sommerhilsen fra ledelsen

Nå nærmer sommeren seg med stormskritt, og vi ønsker å takke dere for året som har gått.

Inneværende skole- og barnehageår startet med et nytt fylkesstyre. Arbeidet var preget av at vi stod ovenfor et kommunevalg og forberedelser til landsmøtet i Utdanningsforbundet.

Kommunevalget resulterte i et byrådsskifte, og vi fikk nye politikere og ny politikk å forholde oss til. Fylkesstyret har jobbet med å få innpass på ulike arenaer slik at vi kan påvirke med Utdanningsforbundets politikk til det beste for barn, elever og ansatte i Oslo.

I november avholdt Utdanningsforbundet sitt landsmøte. Ny ledelse ble valgt, og mange viktige politiske vedtak ble fattet. Utdanningsforbundet Oslo fikk blant annet gjennomslag for at Utdanningsforbundet skal yte motstand mot nasjonale prøver.

Utdanningsforbundet har i denne perioden hatt «Tid for de minste» som en satsing for hele organisasjonen. Alle ledd har jobbet med å styrke bemanning i barnehagen. For Utdanningsforbundet Oslo har ikke dette vært et nytt arbeid, men noe som hele tiden står i fokus i vårt arbeid med arbeidsgiver og politikere. I tillegg har vi hatt 1.klasse i grunnskolen, overfylte klasser på videregående og voksenopplæringen som prioriterte områder.

I vår bestilte Utdanningsforbundet en rapport om arbeidstid i barnehagene i Oslo kommune. Kort oppsummert viser den at bemanningssituasjonen i barnehagene har stor innvirkning på arbeidstiden til barnehagelærerne. Planleggingstiden er under press og mange jobber gratis for kommunen. Dette har medlemmer meldt om lenge. Denne rapporten er en god dokumentasjon på det vi har meldt om, og det vi kommer til å ta opp med arbeidsgiver videre.

Samtidig med dette har vi jobbet mye med digitalisering og hvordan KI påvirker lærernes arbeid med vurdering og undervisning. Vold og trusler i Osloskolen har vært et annet område vi har jobbet mye med. Dette er saker som har stor inngripen i læreres arbeidshverdag på ulike måter, og som det er helt nødvendig at arbeidsgivere og politikere blir realitetsorientert om, og tar på alvor.

Forhandlingene i vår resulterte i en reallønnsvekst for alle medlemmer i Oslo kommune, noe som var hovedmålet. Dessverre fikk vi ikke avverget lokale forhandlinger, og i høst kommer fylkeslaget til å jobbe mye med dette. I skrivende stund er ikke uravstemningen klar, men kommunen vil få beskjed på fredag om våre medlemmer har stemt ja eller nei til resultatet som forelå etter at vi hadde vært i mekling.

Våre medlemmer på statlig område var ute i streik etter mekling. Vi takker alle som bidro inn i streiken! Resultatet vil først bli klart etter å ha vært oppe i rikslønnsnemda til høsten.

Konfliktberedskap er jo et viktig arbeid tilknyttet tarifforhandlinger. Organisasjonen må settes i stand til å kunne gå i streik. Dette krever mye arbeid på fylkesnivå, bydelsnivå og ute på den enkelte arbeidsplass. Takk til alle tillitsvalgte for arbeidet som er nedlagt slik at organisasjonen er beredt for streik!

Krigen i Gaza, som nå har vart i ni måneder, har ført til ufattelige lidelser. Utdanningsforbundet fordømmer i en uttalelse fra landsmøtet all krig og terror mot sivile, og oppfordret partene til våpenhvile; Uttale: Stopp krigen!  Representantskapet i Utdanningsforbundet krevde i siste møte at partene godtar våpenhvilen som er fremmet av FN;  Våpenkvile i Gaza no!  Fylkesstyret vedtok før jul å gi fem kroner per medlem for å hjelpe de som er rammet av krigen. Utdanningsforbundet Oslo ga 70.000 kroner til Flyktninghjelpen, og 5.000 kroner ble gitt til Støttegruppen for palestinsk fotball.

Neste uke går vi inn i siste uke av Pride her i Oslo. Vi oppfordrer våre medlemmer som fortsatt er i byen å besøke vår stand i Pridepark, og å delta sammen med oss i paraden neste lørdag!

Dette var en liten oppsummering av arbeidet vi har gjort dette skoleåret. Men det er alt arbeidet ute i barnehager, fagsentra, skoler, voksenopplæringen, PPT og alle andre arbeidssteder der vi har medlemmer, som bidrar til en bedre hverdag – hver dag - for byens innbyggere, en stor takk til alle medlemmer!

Og en spesielt stor takk rettes til alle dere tillitsvalgte for alt godt arbeid i året som er gått, med ønske om en god og velfortjent sommer til alle sammen!

Hilsen

Marianne                          Stine                               Bendik
Fylkesleder                        1. nestleder                      2. nestleder