Forskrifter til universitets- og høyskoleloven

Utdanningsforbundet støtter den nye strukturen og tredelingen av de sentrale forskriftene. At alle forskriftene nå blir samlet i tre sentrale forskrifter vil gjøre dem mer brukervennlige. Vi tror ny struktur vil gjøre det lettere for brukerne å holde oversikt over gjeldende forskrifter, hva som reguleres sentralt og i hvilken forskrift.

Utdanningsforbundet mener det er mange og gode mulighet for å utvikle kvaliteten og vurderingsordninger uten å bruke film, og et generelt rettslig grunnlag for bruk av film ikke er et «nødvendig» verktøy i lærerutdanningene. Vi mener andre vurderingsmetoder og ordninger for å forbedre undervisningen og læringsprosessen må utvikles videre. Et generelt rettslig grunnlag kan bidra til at filming blir et vanlig verktøy i alle praksisstudier og kan erstatte faglærere i lærerutdanningene sine besøk hos studenter i praksisstudiene. Faglærere bør observere studentene i mange ulike sammenhenger mens de er i praksis, og grunnlaget for vurdering må være mer enn det som filmes. Våre argumenter tilsier at bruk av film må reguleres strengt. Vi mener redegjørelsen i høringsnotatet ikke er tilstrekkelig og ber om en ytterligere redegjørelse om dette.

Departementet skriver at de mener at det allerede i dag er rettsgrunnlag for slike opptak av studentene, og viser til personopplysningsforordningens artikkel 6(1) bokstav e om nNødvendig for allmenne interesser eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt, og videre ny uh § 2-8 (jf. gammel § 4-15). Etter vår vurdering er det vanskelig å se at det allerede i dag skal foreligge et rettsgrunnlag for dette. At slike opptak skal være «nødvendig» for å gjennomføre nødvendig veiledning mener vi ikke medfører riktighet. Vår vurdering er derfor at det er behov for en regulering av filming av studentene.

Les mer: Vårt høringssvar (PDF, 146 kB)